Bloemenbureau presenteert toekomstplannen tijdens Jaarpresentatie
Kracht van samenwerking blijkt uit resultaten en plannen
Op 21 juni vond de Jaarpresentatie van Bloemenbureau Holland weer plaats. Onze collega's vertelden over wat we hebben bereikt en wat onze toekomstplannen zijn. Ook Ruurd Hielkema, senior research consultant bij Motivaction, was aanwezig. Hij gaf een presentatie over hoe het perspectief van de consument op bloemen en planten zich sinds 2018 heeft ontwikkeld. Tot slot stelde onze nieuwe algemeen directeur, Yvonne Watzdorf, zich voor en deelde zij haar visie op de toekomst van Bloemenbureau Holland.
Terugblik
Bloemenbureau Holland is verantwoordelijk voor de algehele verkoopbevordering van bloemen en planten. Die inspanning leveren we in samenwerking met telers, handelsorganisaties en andere bedrijven in onze branche. We organiseren campagnes en shopper activaties, die zowel de omzet een boost geven als de koopintentie van de consument stimuleren.
Onze campagnes zijn gericht op het genereren van aandacht voor bloemen en planten. Ze worden gemaakt in nauwe samenwerking met de branche. Via stakeholdersessies vragen we kwekers en handelaars om input, die we vervolgens in onze campagnes verwerken. Ruurd Hielkema presenteerde de resultaten van deze samenwerking over de afgelopen paar jaar. Die lieten duidelijk zien dat de consument onze inspanningen waardeert. Ze gaven onze campagnes gemiddeld een 8. Shopper activaties zijn meer gericht op de korte termijn. Deze promoties maken we samen met kwekers, retailers en hun toeleveranciers. Dat levert voor de consument een aantrekkelijk aanbod op. Het resultaat: meer omzet, minder derving en betere productdisplays. Een voorbeeld: onze shopper activatie in het najaar van 2021 met Blumen Risse in Duitsland zorgde voor een stijging van de verkoop van weekboeketten met 114%. Ook onze shopper activatie in december met supermarktketen Jumbo deed het goed; die leverde ons zelfs een nominatie op voor de ISMI Shopper Marketing Award.
Onze belangrijkste doelstelling is de koopintentie van de consument te verhogen. Uit de onderzoeken van Motivaction blijkt dat onze communicatie altijd een positief effect heeft op de koopintentie van de consument, vooral bij onze belangrijkste doelgroepen: de Aesthetic Explorers en de Status Seekers. Om die reden zullen campagnes en shopper activaties ook de komende jaren centraal staan in onze samenwerking met de branche.
Bekijk deze video voor een overzicht van onze campagnes en activiteiten in 2021.
Vooruitblik
Met onze campagnes willen we de aandacht van de consument trekken. Om dat te kunnen blijven doen, bedenken we frisse, nieuwe campagnes, die een aanvulling zijn op de campagnes die al langer lopen. Voor zowel bloemen als planten moeten we de details van de nieuwe campagnes nog uitwerken, maar over de richting kunnen we al wel iets zeggen. Voor planten zal het gaan over de manier waarop de natuur voor ons zorgt. Voor bloemen over hoe die een bron van vreugde zijn. Bekijk hieronder onze Communicatiekalender 2023-2025 voor de actuele planning van onze campagnes voor de komende jaren.
Samenwerken is cruciaal
Zoals Yvonne al zei in haar afsluitende speech: in ons werk is verandering de enige constante factor. We zien dat recente gebeurtenissen in de wereld ertoe leiden dat mensen de (toegevoegde) waarde van bloemen en planten steeds meer gaan inzien. En we zien ook dat we samen het verschil kunnen maken. Daarom nodigen we je graag uit om met ons te bespreken hoe we dat kunnen doen. Samen kunnen we ervoor zorgen dat bloemen en planten top-of-mind blijven bij de consument. Misschien vergt het een radicaal nieuwe aanpak, of juist alleen een paar kleine aanpassingen. Hoe dan ook, samen krijgen we het voor elkaar.
Juli 2022