De eerste resultaten van onze nieuwe aanpak
Om een bredere groep consumenten te bereiken met de positieve boodschap over bloemen zoeken we steeds naar nieuwe mogelijkheden. In samenwerking met onze creatieve bureaus doen we ervaring op in verschillende landen met nieuwe PR-events en contentactiviteiten. Zo testten we in maart een nieuwe aanpak rond twee speciale dagen, introduceerden we in dezelfde periode Budget Blooms en inspireerden we wederom een miljoenenpubliek met het videoformat Floral Signatures.
La fête des Grands-Mères (3 maart) en Mother's Day (10 maart) zijn twee traditionele, speciale dagen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Om de aandacht te trekken van media en consumenten kozen we voor een andere aanpak, doordacht en doeltreffend.
Voorafgaand aan deze speciale dagen vroegen we in beide landen consumenten naar de rol en waarde van het bloemencadeau voor gever en ontvanger. De uitkomsten, de feiten en cijfers, de nieuwe inzichten, ze bleken meer dan voldoende voor de media om aandacht aan te besteden. De boodschap die daaruit bleef hangen, was helder: bloemen zijn nog steeds het meest persoonlijke en blijmakende cadeau voor oma’s en moeders.
Onderzoek als haakje
Voor de Fransen is duidelijk dat de Grands-Mères van nu volop in het leven staan en nog steeds genieten van hun kleinkinderen en van de bloemen die ze krijgen. 87% zegt te weten dat bloemen nog steeds hèt cadeau zijn voor oma. Immers, bloemen verbinden, brengen liefde en geluk. Een beeld dat influencers onderstreepten op hun social mediakanalen. Zij overhandigden oma een speciaal boeket en lieten de blije reactie zien. De resultaten van het onderzoek, de beelden en de posts zorgden voor een campagneoffensief dat werd opgepakt door tientallen kranten, magazines en veelbekeken ochtendprogramma’s. Ruim een half miljoen keer werden de berichten op Facebook en Instagram gezien door met name jongeren. En steeds weer met de boodschap dat bloemen voor oma’s en kleinkinderen topfavoriet zijn.
In het Verenigd Koninkrijk is in de aanloop naar Moederdag onder andere onderzocht wat moeders het meest kunnen waarderen. Het blijken vooral de kleine maar oh zo waardevolle gebaren: samen theedrinken en een mooie bos bloemen. De resultaten van het onderzoek en de waardering voor het bloemencadeau kwamen aan bod in zeker 22 publicaties, goed voor een miljoenen bereik in print en online.
Budget Blooms
De consument die zelf graag een boeket maakt en op zoek is naar de juiste bloemen, passend binnen het eigen budget, kan daarvoor heel goed terecht bij zijn vertrouwde bloemist in het Verenigd Koninkrijk. Met die boodschap ontwikkelden we Budget Blooms. 6 journalisten en 11 influencers namen deel aan een inspirerende workshop onder leiding van bloemist en influencer Alexander Campbell. Zij maakten hun eigen betaalbare boeketten en deelden de resultaten en verhalen in foto’s en video’s op hun eigen social mediakanalen, samen goed voor 1,4 miljoen potentiële volgers. En natuurlijk zijn de video’s ook verspreid onder de volgers van onze Funny How Flowers Do That. Een geslaagd ‘experiment’, goed voor de boodschap, de bereikte consumenten en voor de relatie met journalisten en influencers.
Online platforms Ideal Home en Yahoo Life brachten Budget Blooms op geheel eigen wijze.
Floral Signatures
De consument inspireren kan op vele manieren. Met de serie video’s Floral Signatures geven we ook dit jaar een inkijkje in de masterpieces van toparrangeurs en laten we vooral zien hoe je ze ook zelf kunt maken. En dat werkt. De drie video’s die in februari-maart zijn verspreid via onze consumentenwebsites en onze Facebook en Instagram kanalen in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De video’s zijn bekeken door ruim 1 miljoen consumenten. Opvallende uitschieter is Frankrijk, waar de posts meer dan 3.000 keer werden gedeeld. Kijk zelf en deel de video’s.