Dit is wat onze country managers doen
Internationale aanpak en inzichten
De activiteiten van Bloemenbureau Holland (BBH) hebben een internationaal karakter. Dat betekent dat bijna alle campagnes, content en shopper activaties te horen en te zien zijn in onze kernlanden: Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. We willen zeker weten dat al onze activiteiten passen bij die verschillende markten en hun specifieke voorkeuren. Daarom werken we met een internationaal team en netwerk.
Om zo efficiënt mogelijk te werken, heeft BBH in de vier landen kantoren. Daar werken collega's die nauwe banden onderhouden met de plaatselijke sierteeltsector. Andrea Becker (Duitsland, met standplaats Düsseldorf), Chanel de Kock (Groot-Brittannië, standplaats Londen), Ron Jeronimus (Frankrijk, standplaats Parijs) en Simone Dussine (Nederland, vanuit Aalsmeer) zijn voor Bloemenbureau Holland de locals in de belangrijkste markten.
De internationale aanpak in de praktijk
Onze internationale collega’s geven feedback op alle communicatie- en campagnevoorstellen vanuit het gezichtspunt van ‘hun’ land, weten de juiste toon te treffen en zoeken synergie met de lokale sierteeltsector. Dit deden ze bij recente campagnes:
- Informeren van lokale stakeholders – naast kwekers en exporteurs ook beroepsverenigingen, groothandels en de detailhandel – over lopende campagnes. Ook helpen ze stakeholders om maximaal profijt te hebben van de campagnes en effenen ze paden voor toekomstige samenwerkingen, bijvoorbeeld shopper activaties.
- Samenwerken met de lokale vakpers om de sector te informeren.
- In de vertaling van onze communicatieboodschappen komt het aan op nuances. Zo moet in Frankrijk alles in het Frans verwoord worden wil de boodschap overkomen, ook al worden sommige Engelse woorden nu wel regelmatig gebruikt. Benamingen voor trends moeten dus een goed te begrijpen Franse naam hebben (terwijl die in alle andere landen best in het Engels mag). Daarom wordt de trend Bright and Breezy in Frankrijk aangeduid als Frais et Coloré, met dank aan de country manager.
- Als we bij een buitenplantencampagne de focus richten op "de straat vergroenen met planten bij je voordeur", is het belangrijk te beseffen wat de lokale situatie is. In de meeste landen komt de voordeur namelijk niet uit op een voortuin maar op het trottoir. Het aanbrengen van planten in de publieke ruimte is in sommige landen strikt verboden of er zijn strenge regels voor.
- BBH maakt campagnes voor de generieke promotie van bloemen en planten. Het is dan goed om te weten dat communicatie over lokale bloemen de afgelopen tijd heel belangrijk is geworden in bijvoorbeeld Frankrijk en Verenigd Koninkrijk. Met dit in het achterhoofd kan de country manager beslissen hoe hier rekening mee te houden.
Inzet van ervaren, internationale bureaus
Om zo efficiënt mogelijk alle markten te bedienen werken wij samen met internationale bureaus. Bekende bureaus met een goede reputatie op het gebied van internationale media-inkoop, om de beste mix te vinden voor de vier kernlanden. Daarnaast werken we met internationale en lokale bureaus voor contentcreatie en PR-activiteiten, om per land tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.
Nieuwe focus country managers
Tot een paar jaar geleden leverden de country managers ook de verkoopcijfers aan van hun land, en organiseerden zij trips voor kwekers en handelaren. Dit maakt geen deel meer uit van hun takenpakket. De focus ligt nu op het optimaliseren van de nationale versies van de campagnes en het zo goed mogelijk informeren van de lokale sector, voor een maximaal bereik. Wat country managers nu vooral doen is zoveel mogelijk in contact treden met sectorgenoten en hen interesseren voor de activiteiten van BBH, als onderdeel van hun eigen communicatie- en verkoopstrategie.
Aanspreekpunt voor iedereen
De country manager fungeert kortom als lokaal aanspreekpunt voor zakenpartners, stakeholders, de vakpers, hoofdkantoren, handelsorganisaties en beroepsverenigingen. De country managers zijn het lokale steunpunt voor de verschillende partijen in Nederland enerzijds en de lokale markt aan de andere kant. Ook optimaliseren ze de implementatie van campagnes. In dit verband moet Nederland apart genoemd worden. Het lokale tintje voor de Nederlandse activiteiten wordt namelijk al verzorgd door de Nederlandse collega's op het hoofdkantoor. De Nederlandse country manager is er vooral voor het informeren van sectorpartijen en is daarnaast verantwoordelijk voor het team van country managers en corporate communicatie.
Meer informatie
Voor meer informatie of de contactgegevens van de country managers, neem je contact op met Simone Dussine, manager country management en corporate communicatie op sdussine@bloemenbureauholland.nl.
December 2021