• LinkedIn
  • Twitter

Een trotse terugblik op de Tour de France Femmes: kleurrijke ode van de Nederlandse sierteelt aan wielrensters

26 augustus 2024

Dat sport en bloemen beide een verbindende kracht hebben, zagen we tijdens de eerste etappe van de Tour de France Femmes. Met onder andere ons 1000m² groot bloemenmozaïek en versiering langs de route zetten we de sierteeltsector en lokale kwekers en handelaren in de spotlight. En dat trok de aandacht van nationale én internationale media.

Afbeelding
TDFF

Een kleurrijke samenwerking met de sector
Het doel van ons initiatief tijdens het wielerevenement was helder: Nederland als sierteeltland op de kaart zetten. Dat is meer dan gelukt! Samen met de Gemeente Westland en lokale kwekers en andere organisaties binnen de sector hebben we een bijzonder initiatief gerealiseerd waarmee we zowel de sport als de sierteelt in de kijker hebben gezet. En dat is iets waar we bijzonder trots op zijn!

Activaties rondom Tour de France Femmes: een iconisch bloemenmozaïek, decoratie langs de route en meer
Met een 1000m2 groot bloemenmozaïek bracht de Nederlandse sierteeltsector een ode aan de vergeten wielerheldin Mien van Bree, de eerste Nederlandse vrouwelijke wereldkampioen wielrennen. Het kunstwerk is tot stand gekomen in samenwerking met maar liefst 40 Nederlandse kwekers. Het kunstwerk trok niet alleen de aandacht van miljoenen televisiekijkers wereldwijd, maar ook van vele toeschouwers langs de route. Na afloop is het mozaïek beschikbaar gesteld als pluktuin, waar bezoekers een gratis boeket konden plukken. Hier kwamen zo’n 500 mensen op af. En de overgebleven bloemen? Die zijn gedoneerd aan 19 verzorgingstehuizen in de regio.

Media-aandacht in binnen- en buitenland
De activatie die we in samenwerking met de sector realiseerde hebben zowel in binnen- als buitenland bijzondere media-aandacht gekregen. Zo was het bloemenmozaïek zeer lang in beeld tijdens de live-uitzending van de NOS. Ook over het verhaal achter het kunstwerk werd uitgebreid verteld. Daarnaast verschenen er artikelen over het mozaïek in onder andere het AD, de Volkskrant en Trouw. 

Ook door de organisatie van de Tour de France Femmes zijn enkele van onze activaties uitgelicht. Op de website van de organisatie was het mozaïek in de video met hoogtepunten van de dag te zien. En op het Instagram account zijn foto’s van de pluktuin geplaatst.

Natuurlijk hebben we ook onze eigen social media kanalen ingezet om onze activaties rondom het evenement te promoten. Deze posts presteerden bijzonder goed en enkele gingen zelfs viraal.

De positieve media-aandacht vanuit verschillende invalshoeken draagt bij aan de versterking van het imago van onze sector.

Zo blijven we werken aan een toekomstbestendige sector
Het succes van de activaties tijdens de Tour de France Femmes 2024 en de inspanningen van de betrokken partijen onderstrepen de kracht van samenwerking binnen onze sector. We zijn trots op wat we samen hebben gerealiseerd en de manier waarop we het Westland in de spotlight hebben gezet.

De dag nog eens herbeleven?
Bekijk alle hoogtepunten en onvergetelijke momenten terug met de aftermovie hieronder.

Please accept marketing-cookies to watch this content.