• LinkedIn
  • Twitter

Eerste resultaten social listening pilot: zo denken consumenten over duurzaamheid in sierteelt

22 juli 2024

In januari zijn we gestart met het monitoren van berichtgeving over onze sector op social media. Na een pilot hebben we de data geanalyseerd, de resultaten inzichtelijk gemaakt en een media monitoring plan ontwikkeld voor de toekomst.

Afbeelding
social listening

De aanpak: test in verschillende landen
De test startte in januari in vier landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Na afloop van de pilot hebben we de data geanalyseerd en per land het volgende inzichtelijk gemaakt:

  • over welke onderwerpen binnen het thema sierteelt geschreven wordt
  • wat het sentiment in deze berichten is (positief, neutraal of negatief)
  • op welke kanalen de berichten gepost worden
  • en wie de belangrijkste opiniemakers zijn.

Eerste resultaten: verschillende behoeftes en thema’s per land
In alle landen wordt de meeste content over de sierteeltsector verspreid door nieuwsmedia. Blogs en sociale media kanalen zijn voor de consument vooral bronnen voor inspiratie en informatie. Wat we daarnaast zien is het volgende:

Nederland
In Nederland hebben online berichten over de sierteeltsector regelmatig een politieke invalshoek. Er werd bijvoorbeeld veel geschreven over de export van bloemen en planten, groene innovaties, aardwarmte en positieve effecten op het milieu. Ook komt het onderwerp duurzaamheid relatief vaak aan bod. Daarnaast wordt er positief geschreven over de onderwerpen innovatie en digitalisering binnen de sector.

Duitsland
In Duitsland zijn online berichten over de sierteeltsector vooral informatief en gericht op de consument. Denk aan kenmerken van de seizoenen, tips voor het tuinieren, verbeteren van de bodemkwaliteit in je tuin en het gebruik van compost. Ook content over binnenplanten voor kleine woningen is populair. Opvallend is dat de hoeveelheid content over bloemen en planten op social media in Duitsland sterk afhankelijk is van het seizoen. Zo zien we in het voorjaar een piek in zowel het aantal berichten als de positiviteit.

Frankrijk
In Frankrijk zagen we op social media veel content over tuinieren en politieke regelgeving over het gebruik van pesticiden. Deze berichten zijn voornamelijk positief en bevatten bijvoorbeeld tips hoe je met natuurlijke producten je bloemen en planten kunt onderhouden. Daarnaast zagen we rond Valentijnsdag een piek in positieve berichten over (lokale) bloemen.

Verenigd Koninkrijk
Nagenoeg alle berichtgeving op social media over de sierteeltsector in het Verenigd Koninkrijk is positief of neutraal. Als er negatief geschreven wordt over de sector, gaat dat bijna altijd over het onderwerp pesticiden. Populaire onderwerpen zijn ecologie, plantentuinen en insecten in de tuin (voornamelijk op het platform Pinterest). Interessant is dat Britse consumenten doordeweeks actiever zijn op social media dan in het weekend.  

Conclusie en toekomstplannen
Samengevat zien we toegevoegde waarde in social listening en gaan we hier de komende maanden mee door. Het vertelt ons over welke onderwerpen consumenten praten op social media, via welke kanalen ze dat doen en hoe ze over onze sector denken. Met deze inzichten kunnen we onze sector communicatie strategie verbeteren en nog meer impact maken met onze campagnes.

Meer weten? 
Neem gerust contact op met Anne van der Wal, duurzaamheidsmanager bij Bloemenbureau Holland, via avanderwal@bloemenbureauholland.nl.
 

Waarom social listening?

Social listening is een vorm van media monitoring waarbij je alle berichtgeving op social media over een of meerdere thema’s verzamelt. Daarnaast meet je bijvoorbeeld welke onderwerpen in de berichten aan bod komen en of het negatief dan wel positief is, wie de berichten posten en wat het bereik is. Social listening helpt om te ontdekken waar consumenten over praten, wat ze belangrijk vinden en hoe ze tegen bepaalde onderwerpen aankijken. Met deze informatie kunnen we onze communicatie beter laten aansluiten op de behoeften van de consument.