• LinkedIn
  • Twitter

Internationaal succes voor Moederdag campagne

22 juli 2024

Moederdag is belangrijk voor onze sector. Daarom voerden we ook dit jaar in verschillende landen uitgebreid campagne voor en tijdens deze feestdag. We nemen je mee in de activiteiten en de bijbehorende resultaten.

Afbeelding
Moederdagcampagne

Focus op emotionele verbinding
De Moederdag campagne stond dit jaar volledig in het teken van verbinding. Naast het feit dat bloemen een mooi cadeau zijn, heeft iedere bloem ook een symbolische betekenis. En dat is precies waarop we de nadruk hebben gelegd. In video’s, artikelen en op social media deelden influencers en consumenten persoonlijke verhalen waarin emotie, bloemen en de symbolische betekenis samenkomen. Hiermee zetten we bloemen op de kaart als betekenisvol cadeau en lieten we zien hoe bloemen mensen met elkaar verbindt.

Succesvolle inzet AI bloemist
In Nederland hebben we de inzet van de AI bloemist, in samenwerking met Fleurop, opnieuw ingezet en uitgebreid. Diverse influencers lieten in video’s op Instagram en TikTok zien hoe je met de AI tool een boeket samenstelt. Ze inspireerden duizenden volgers en wisten de campagneboodschap succesvol over te brengen. Bovendien ondersteunde de VBW deze activatie door een nieuwsbrief uit te sturen naar hun leden. Daarnaast konden bloemisten een gratis poster afhalen bij Waterdrinker en Plantion.

Ook vanuit de media was er weer volop aandacht voor de AI Bloemist. Online lifestyle platformen zoals Manify, FHM en Holistik schreven artikelen over de tool en inspireerden consumenten om de AI bloemist zelf te gebruiken. 

Persoonlijke verhalen in online en offline media
Naast de promotie van de AI tool verschenen er 26 publicaties over de symboliek van bloemen in Nederlandse weekbladen, tijdschriften en lokale kranten. Consumenten lazen in de lokale kranten bijvoorbeeld dat gerbera’s staan voor vrolijkheid, pioenrozen voor geluk en lisianthussen voor waardering en dankbaarheid.

Wat er uit sprong was de samenwerking met Tom Groot, tulpenkweker en bekend van Boer zoekt vrouw‘. Zijn column in VRIJ Weekendmagazine stond volledig in het teken van de symboliek van bloemen en de betekenis ervan voor zijn gezin.

Promotie in Duitsland: focus op symboliek in digitale artikelen en social posts 
Ook in Duitsland richtte de campagne zich op de betekenis van bloemen en de verbindende kracht die ze hebben. EMOTION, een van de grootste lifestyle magazines van het land, publiceerde een online artikel over de symbolische betekenis van populaire bloemen. Dit maakt het kiezen van een passend boeket voor Moederdag nog leuker.

Daarnaast zetten we winacties uit met Fleurop, waar bijna 3.000 consumenten aan meededen. De campagne werd ondersteund door artikelen op onze eigen consumentenwebsite (tollwasblumenmachen.de), advertorials op lifestyle websites en social media posts.

Inclusieve Moederdag campagne in Frankrijk 
In Frankrijk benadrukten we in onze PR activiteiten dat Moederdag een feestdag is om alle moederfiguren in het zonnetje te zetten. We ontwikkelden drie betekenisvolle boeketten die passen bij de verschillende ‘soorten’ moeders en promootten ze in diverse Franse media. Hiermee wilden we de feestdag een inclusieve invulling geven, waarin alle moederfiguren zich gewaardeerd voelden. Daarnaast werkten we samen met influencers om de inclusieve boodschap en de boeketten te verspreiden.

Daarnaast bereikten we ook nog eens zo’n 40 miljoen Franse consumenten via populaire lifestyle platformen en nieuwssites. En door Moederdag zo inclusief te benaderen en ons te onderscheiden van andere partijen, wisten we de aandacht van de media te trekken.

Verenigd Koninkrijk
Het voornaamste doel van onze campagne in het Verenigd Koninkrijk was het neerzetten van bloemen als meest betekenisvolle cadeaukeuze voor Moederdag. Daarom onderzochten we via surveys hoe Britten Moederdag vieren en deelden we de resultaten met de pers. Uiteindelijk schreven nationale en regionale nieuwsmedia online en offline artikelen over de inzichten uit ons onderzoek. Samen hadden de 22 digitale artikelen een online bereik van 902.100.000 en had print een bereik van ruim 2,6 miljoen.

Meer weten? 
Neem gerust contact op met Gabrielle Dullaart via gdullaart@bloemenbureauholland.nl.