• LinkedIn
  • Twitter

Mediajury kiest Balkon- en Terrasplant van het Jaar 2018

23 augustus 2017

Hoewel het huidige buitenzitseizoen nog in volle gang is, maakt Mooiwatplantendoen.nl de Balkon- en Terrasplant 2018 al bekend. Een mediajury, bestaande uit redacteuren van lifestyle-, interieur- en tuinmagazines, vloggers en bloggers, verkoos na de presentatie van tien kandidaten lavendel als Balkonplant van het Jaar 2018. Agapanthus had de eer om gekozen te worden tot Terrasplant van 2018.

Mediajury

Afbeelding
Mediajury kiest Balkon- en Terrasplant van het Jaar 2018
De verkiezing vond plaats in restaurant De Kas in Amsterdam, op donderdag 8 juni. In deze inspirerende omgeving boog de mediajury zich op verzoek van Mooiwatplantendoen.nl over de vraag welke planten het tot Balkon- en Terrasplant van het Jaar 2018 zouden schoppen. De jury bestond uit 16 leden die de planten beoordeelden op hun uiterlijk, verzorgingseisen, prijs/plant-verhouding en trendgevoeligheid.

Lavendel is balkonfavoriet 
Op de nominatielijst voor Balkonplant van het Jaar 2018 stonden Bougainville, Portulaca, lavendel, Calibrachoa en buxus. Michel Verbeek, productmanager van Royal FloraHolland, stelde alle producten voor. Zo werd lavendel geïntroduceerd aan de hand van een onderzoek van Let it Grow, over de effecten van de geur van de plant. Niet alleen die geur, maar ook het ‘toffe, tijdloze’ uiterlijk met het grijs-groene blad van met name de donkere lavendel, Lavandula angustifolia hidcote, vielen in de smaak bij de jury. Calibrachoa en Portulaca kwamen qua populariteit in de buurt, maar uiteindelijk won lavendel toch de titel Balkonplant van het Jaar 2018.

Het jaar van Agapanthus
Bij de verkiezing van Terrasplant van 2018 was het minder spannend. De jury verkoos Agapanthus met een zeer grote meerderheid als winnaar. Andere genomineerde kandidaten waren Bougainvillea, Mandevilla, heide en hortensia. Ook hier werden de planten origineel aangekondigd, zoals Bougainvillea met een passende songtekst van Bløf. Dat Agapanthus uiteindelijk won is te danken aan het feit dat de plant “symbool staat voor de liefde, goed combineert met andere (groene) planten en een mooie structuur en dito kleuren heeft.“

Media-aandacht groeit mee
Mede door de nieuwe opzet van de mediajury, met naast redacteuren ook bloggers en vloggers uit te nodigen, was de verkiezing een leuk, spannend evenement. Bovendien mocht de jury tijdens en na de verkiezing al socialmediaposts creëren over het onderwerp, zonder de winnaars te verklappen. Dit resulteerde in een groot mediabereik via met name Instagram, blogs en vlogs. Inmiddels hebben alle juryleden de verkozen balkon- en terrasplant ontvangen om hiermee content te creëren voor volgend jaar. Vanaf april 2018 zal Mooiwatplantendoen.nl en de consumentenmedia de Balkon-en Terrasplant van het Jaar promoten richting de consument.