Meebeslissen over de toekomst van collectieve promotie, kennisdeling en sectorcommunicatie
06 maart 2023
- Wie kan er meebeslissen? >>Per bedrijf kan slechts één stem worden uitgebracht. Om onderzoekstechnische redenen is een stem alleen geldig verklaard als deze is uitgebracht door de eigenaar, directeur of directeur-grootaandeelhouder of een andere rechtsgeldige vertegenwoordiger.
- Hoe kun je/jouw werkgever meebeslissen? >>Eind maart 2023 wordt de enquête via de mail gedeeld door het onafhankelijke onderzoeksbureau Motivaction. Motivaction beschikt helaas niet over de contactgegevens van alle directeuren, eigenaren en directeur-grootaandeelhouders in de sierteeltsector. Heb je geen uitnodiging ontvangen, laat HIER je gegevens achter en ontvang van onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction de uitnodiging voor de stemming. Vanzelfsprekend worden deze gegevens vertrouwelijk behandeld in lijn met de geldende AVG-richtlijnen.
- Wanneer volgt er duidelijkheid over de uitslag? >>Zo snel mogelijk na afloop van de stemperiode doorloopt Motivaction in samenwerking met een onafhankelijke notaris alle uitgebrachte stemmen en wordt er gekeken in hoeverre er aan alle gestelde criteria is voldaan. Kort daarna wordt de uitslag opgeleverd aan de Brancheorganisatie Sierteeltproducten.
- Wat gebeurt er verder? >> De Brancheorganisatie Sierteeltproducten besluit over de vervolgstappen. Zij beoordeelt de uitslag en het gevonden draagvlak. Bij een positief oordeel vraagt de Brancheorganisatie Sierteelt een AVV aan bij het ministerie van LNV, die vervolgens een verzoek indient in Brussel. Deze AVV wordt verstrekt voor een periode van vier jaar. Daarna is een nieuwe draagvlaktoets nodig waar jij opnieuw over mee mag beslissen. De Brancheorganisatie Sierteelt zal hierbij toezien op een juiste besteding van de gelden bedoeld voor oa. collectieve communicatie en onderzoek. Als de Brancheorganisatie geen AVV aanvraagt, komt er een einde aan de collectieve inning. Daarmee komt er ook een einde aan de activiteiten van het Bloemenbureau. De consequenties voor de sector zijn dat er geen collectieve activiteiten meer plaatsvinden die de vraag naar bloemen en planten stimuleren. Reclamecampagnes, PR-activiteiten, contentmarketing, shopper marketing en consumentenonderzoeken zullen door de bedrijven in de sector zelf moeten worden georganiseerd en betaald. Ook de opgebouwde en actuele kennis over de consument die nu met de sector wordt gedeeld, gaat dan verloren.
- Over welke periode gaat de AVV >>De AVV wordt aangevraagd voor 4 jaar, van 1-1-2024 tot 31-12-2027.
- Wie controleert hoeveel ik moet betalen?Door middel van een AVV hebben de marktdeelnemers de verplichting ter registratie van de product aankopen en/of product verkopen. Een extern administratiekantoor zal naleving waarborgen en de incasso verzorgen. Zij zullen controles uitvoeren bij zowel leden als niet-leden om free-riders te voorkomen.
-
Vragen en antwoorden over…
- Toegevoegde waarde en de toekomst van Bloemenbureau Holland >>
- Een nieuwe manier van innen: de AVV >>
Lees ook:
- AVV uitgelegd: naar een nieuwe inning >
- Hoe ook het Bloemenbureau verandert >
- Veranderende tijden >
- Recente publicaties in vakbladen >
- Hand-out >
Maart 2023