Nieuwe consumentencampagne: de kweker als expert
Veel mensen houden van groen in huis, maar niet iedereen durft daaraan te beginnen. Uit recent onderzoek blijkt dat vooral jonge consumenten terughoudend zijn om kamerplanten te kopen, omdat ze denken dat de verzorging ingewikkeld is. Om die drempel weg te nemen, lanceren we een nieuwe campagne in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Met praktische verzorgingsvideo’s maken we het makkelijk én leuk om planten te verzorgen. Zo helpen we consumenten om groene vingers te ontwikkelen en vol vertrouwen aan de slag te gaan!
Samenwerking met kwekers

Voor het maken van deze video’s hebben we de handen ineengeslagen met vier kwekers: OVATA, Green Balanz, Stolk Potplanten en Gebroeders Valstar. Door gebruik te maken van hun kennis en expertise, kunnen we de juiste boodschap aan de consument overbrengen en eventuele barrières bij de aankoop van kamerplanten wegnemen. In iedere video wordt er een op data gebaseerd probleem geschetst waar veel consumenten bij de verzorging van hun plant tegenaan lopen. “Waarom krijgt mijn plant bruine vlekken?”, “Wat is de juiste watergift?”, of “Hoeveel licht heeft de plant nodig?” - Deze en andere vragen worden door experts uit de kwekerswereld beantwoord.
Promotie via diverse platforms
De campagne is afgestemd op verschillende platforms: YouTube, Facebook, Instagram, TikTok en YouTube Shorts. Zo zorgen we ervoor dat de video’s op de juiste manier bij de juiste doelgroep terechtkomen. Iedere video wordt daarnaast gekoppeld aan een specifieke landingspagina, zodat consumenten gemakkelijk meer kunnen leren over hun kamerplant en hun verzorging skills naar een hoger niveau kunnen tillen.
Praktische video’s op basis van zoekgedrag
Met onze video’s richten we ons op light users: mensen die nog weinig ervaring hebben met kamerplanten. We delen niet alleen praktische verzorgingstips, maar ook leuke weetjes en verrassende feiten. Zo blijven de video’s toegankelijk én leuk om te bekijken. De onderwerpen in de video’s zijn gebaseerd op data. Door middel van een zoekgedrag-analyse op Google hebben we onderzocht welke verzorgingsvragen het meest worden gesteld. Door precies op die vragen antwoord te geven, helpen we consumenten op een effectieve manier op weg. Bovendien zorgen de video’s en bijbehorende artikelen ervoor dat we beter vindbaar zijn in Google, zodat we nóg meer plantenliefhebbers kunnen bereiken.
Waarom deze videocampagne?
Via deze campagne verbinden we de consument met de plantenwereld. Door praktische verzorgingstips te combineren met leuke weetjes, geven we ze het vertrouwen dat ze goed voor hun planten kunnen zorgen. Zo verlagen we de drempel en stimuleren we de vraag.
Voor de vier betrokken kwekers biedt de campagne een mooie kans om hun producten meer zichtbaarheid te geven en een sterkere band met de consument op te bouwen.
Bekijk hieronder alvast een voorbeeld van één van de video's die we hebben ontwikkeld:
De videocampagne loopt van 17 maart t/m 26 april.