Q&A: Invoering Algemeen Verbindend Verklaring (AVV)
10 december 2024
Vanaf 1 januari 2025 is de AVV voor collectieve consumentencommunicatie van kracht. Bloemenbureau Holland voert de AVV uit in opdracht van de Brancheorganisatie Sierteelt.
In onderstaand overzicht vind je antwoord op veelgestelde vragen. Staat jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact op met avv@bloemenbureauholland.nl.
Wil je meer weten over het proces rondom de AVV en hoe dit tot stand is gekomen? Bekijk de tijdlijn voor een overzicht.
Q&A: Invoering Algemeen Verbindend Verklaring
Wat eraan voorafging
- 1. Hoe is de financiering van Bloemenbureau Holland tot 1 januari 2025 georganiseerd? >>
Bloemenbureau Holland wordt tot 1/1/2025 gefinancierd door kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland (RFH) in binnen- en buitenland en door handelsbedrijven die klant zijn bij RFH. Een percentage (0,2% over productverkopen voor kwekers en een staffel van 0,19% tot 0,06% over productaankopen voor handelaren) wordt samengebracht en door het Bloemenbureau namens de sector ingezet voor consumentencommunicatie. - 2. Staan sierteeltondernemers achter een AVV? >>Om daarachter te komen hebben er in 2023 en 2024 twee draagvlaktoetsen plaatsgevonden - middels een online enquête door onafhankelijk onderzoeksbureau Motivaction - waarin kwekers en handelaren zich konden uitspreken over een AVV als nieuwe methode om collectiviteit op het gebied van communicatie voor de sector te organiseren. Zij hebben zich in ruime meerderheid (respectievelijk 78% en 74%) uitgesproken vóór een AVV
Waarom verandert er wat?
- 3. Waarom stopt Royal FloraHolland met het innen? >>
Omdat niet alle kwekers lid zijn van de veiling en niet alle handelaren kopen via de veiling draagt niet iedereen bij aan collectieve communicatie. Dat zorgt voor een ongelijk speelveld. Om die reden stopt Royal FloraHolland per 1 januari 2025 met de inning voor onze activiteiten. - 4. Wat is de B.O. Sierteelt? >>Brancheorganisatie Sierteeltproducten. De BO Sierteelt is in 2015 opgericht. Royal Flora Holland, VGB, KAVB, Glastuinbouw Nederland en de LTO Vakgroep Bomen en Vaste Planten participeren in deze stichting. De brancheorganisatie is door het ministerie van Economische Zaken officieel erkend en heeft de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) gevraagd om deze maatregel voor de sector algemeen verbindend te verklaren (AVV).
Wat verandert er?
- 5. Wat is een AVV? >>
Kortgezegd: De Algemeen Verbindend Verklaring is een beproefde en passende methode van inning. Met een AVV is wettelijk vastgelegd dat alle marktdeelnemers meebetalen aan collectieve activiteiten ten behoeve van de desbetreffende sector. Het vereiste draagvlak voor een AVV maakt het collectief groter en sterker. Het is een bewezen effectieve maatregel vanuit de Nederlandse overheid die ons in staat stelt om de inning voor de hele sierteeltsector te regelen. - 6. Waarom is gekozen voor een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV)? >>Collectieve communicatie vraagt om een bijdrage van alle ondernemers in de sierteelt. Iedereen profiteert en iedereen draagt bij. Een van de meest effectieve manieren om dit te organiseren is een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV). De AVV is een beproefde en passende methode waarmee het collectief groter en sterker wordt.
- 7. Welke alternatieve financieringsopties zijn overwogen naast de AVV? >>We hebben vol ingezet op een AVV omdat dit de meest logische manier van collectiviteit voor communicatie is maar we hebben ons achter de schermen voorbereid op andere vormen van financiering voor Bloemenbureau Holland om zodoende dezelfde doelen te kunnen blijven nastreven.
- 8. Over welke periode gaat de AVV? >>De AVV is goedgekeurd voor 3 jaar, van 1-1-2025 tot 31-12-2027. Na die periode kan een nieuwe AVV worden aangevraagd.
- 9. Hoe weet ik of een AVV in de praktijk voor ons werkt? >> Diverse andere brancheorganisaties in Nederland werken op basis van een AVV, met name voor collectief onderzoek. In andere landen, zoals BE en FR, wordt collectieve marketing, communicatie en onderzoek binnen de sierteeltsector (+) op dezelfde wijze - en naar tevredenheid van de achterban - georganiseerd.
- 10. Doen alle productgroepen mee? >>Onder de AVV vallen de productgroepen snijbloemen (zowel onder glas als de buitenteelt) en kamerplanten. Bomen, bollen en tuinplanten doen niet mee omdat een groot gedeelte van deze groepen niet aan consumenten verkopen. Omdat Bloemenbureau Holland de communicatie richting consumenten verzorgt valt deze categorie buiten de aanvraag. Kijk voor meer informatie naar de AVV.
-
Wat doet Bloemenbureau Holland en waarom is dat belangrijk?
- 11. Hoe ziet het bestuur van Bloemenbureau Holland eruit? >>Zie het bestuur.
- 12. Wat doet Bloemenbureau Holland voor de sector? >>Bloemenbureau Holland verzorgt de internationale marketing en communicatie voor bloemen en planten richting de consument. Bloemenbureau Holland kiest in haar in strategie voor twee speerpunten. Het eerste doel is het blijven stimuleren van de vraag door het imago van bloemen en planten te versterken. Hier staat het thema ‘welzijn’ centraal en wordt onder andere gecommuniceerd over de positieve effecten van bloemen en planten op het fysieke en mentale welzijn van mensen.
Daarnaast is het versterken van het imago van de sierteeltsector een doel waarbij de communicatie zich onder andere richt op de economische en maatschappelijke bijdrage van de sector in Nederland. Voor beide doelen geldt dat kennis het fundament is voor alle activiteiten en dat onderzoek en data centraal staan.
We zetten ons daarnaast nadrukkelijk in om de publieke opinie over de Nederlandse sierteeltsector positief te beïnvloeden. Dat doen we in nauwe samenwerking met ondernemers in de sierteelt, met kwekers, handelaren en (internationale) netwerkpartners. Samen voor een sterke sierteelt. - 13. Waarom is collectieve marketing en communicatie belangrijk voor de sector? >>De sierteeltsector is in transitie en zal dat voorlopig blijven. Deze transitie kent risico's en kansen. We kunnen de vraag naar onze producten alleen blijven stimuleren als we gezamenlijk inspelen op die ontwikkelingen. Dat geldt ook voor het versterken van het imago en onze reputatie, zowel van onze producten als de sector.
- 14. Wat doet het Bloemenbureau voor mij? >>*Met kwekers, handelaren en netwerkpartners delen we de kennis over consumentenbehoeften en –gedrag die we hebben opgedaan middels onderzoek. We vertalen deze kennis naar bruikbare inzichten, denk aan de duurzaamheidsmonitor in Europa, onderzoek naar welzijnsassociaties en naar het imago van de sector in Nederland. We helpen sierteeltondernemers bij de toepassing van deze inzichten zodat we samen werken aan een sterke sierteelt.
* We maken spraakmakende campagnes met daarin aandacht voor de producten en thema’s als welzijn, sectorinnovatie & verduurzaming. Dat doen we aan de hand van content, PR en andere communicatiemiddelen.
* We ontwikkelen onze activiteiten vanuit een landelijke of regionale aanpak in Europa, waarbij we verschillende pakketten met makkelijk deelbare content, beeld en kennis ter beschikking stellen aan kwekers en handelaren. - 15. Wat betekent de AVV voor het budget van BHH? >> Dat zal minder zijn dan het huidige budget. Onze toekomstagenda laat echter zien dat we juist meer willen en moeten gaan doen wat betekent dat we het dus vooral anders en nog slimmer zullen gaan doen. Onze strategie is daarop gericht.
Wat verandert er voor mij?
- 16. Wat verandert er voor kwekers en handelaren op 1 januari 2025? >>Waar nu alleen de kwekers en kopers van RFH bijdragen aan collectieve communicatie, zullen vanaf 2025 alle kwekers en kopers die aan de voorwaarden voldoen zoals in de AVV opgenomen (zie AVV) bijdragen aan collectieve communicatie. De heffing wordt niet meer geïnd via Royal FloraHolland, maar rechtstreeks door Bloemenbureau Holland.
- 17. Wat is de nieuwe bijdrage van kwekers van 2025-2027? >>Voor de kweker bedraagt de hoogte van de bijdrage 0.20% - 0.15% = 0,17% over de gemeten productomzet.
- 18. Wat is de nieuwe bijdrage van handelsbedrijven? >> Voor handelspartijen geldt dat er zal worden geheven over de totale verkoopomzet (dus niet langer op de inkoopwaarde) op - wanneer relevant - holdingniveau van in Nederland gevestigde handelsbedrijven. (Groot)handelspartijen dragen af wanneer zij meer dan 50 procent van de totale omzet realiseren uit handel in snijbloemen en kamerplanten.
- 19. Wat zijn de heffingspercentages voor handelsbedrijven? >> • 0,06% tot €33 mio over de totale verkoopomzet;
• 0,05% tussen €33 en €150 mio over de totale verkoopomzet;
• 0,03% als de geconsolideerde omzet meer dan €150 mio is - 20. Dragen alle groothandelsbedrijven bij? >> Groothandelsbedrijven dragen bij wanneer zij meer dan 50 procent van de totale omzet realiseren uit snijbloemen en kamerplanten. Zij betalen dan over de totale bedrijfsomzet. Handelaren die zich volledig richten op tuinplanten, bomen en droge bollen dragen niet bij. Reden daarvan is dat de activiteiten van het Bloemenbureau zich in essentie richten op snijbloemen en kamerplanten.
- 21. Hoe weet Bloemenbureau Holland wat ik moet betalen? >>Alle marktdeelnemers (zowel leden als niet-leden van RFH, Plantion of VGB) hebben vanuit de AVV de wettelijke verplichting om zich te registreren. Kwekers en kopers dienen de te verwachten omzet en na afloop van het jaar de definitief gemeten omzet te verstrekken. Hierbij heeft het Bloemenbureau het recht om te verlangen dat de opgaven nader worden aangetoond door het verstrekken van een afschrift van de accountantsverklaring en de door de accountant geverifieerde omzetgegevens met betrekking tot de gerealiseerde productverkopen.
-
Wat als ik een vraag heb?
- 22. Wat kan ik doen als mijn vraag hier niet beantwoord wordt? >>Eventuele andere vragen of verzoek tot aanvullende informatie kunnen gemeld worden via avv@bloemenbureauholland.nl.
- 23. Ik heb een klacht, wat moet ik doen? >>De bezwaarprocedure wordt momenteel ingericht en de bezwarencommissie wordt samengesteld. Meer informatie daarover volgt zo snel mogelijk op deze pagina.