Tips, tricks, do’s en don’ts
25 maart 2024
Tips & tricks
-
Afbeelding
- Blijf op de hoogte en houd de vinger aan de pols via sociale media en nieuwsmedia.
- Wees voorzichtig bij het plaatsen van reacties en overweeg de impact zorgvuldig.
- Als je reageert, altijd vanuit eigen kracht en niet vanuit de verdediging.
- Baseer reacties op feiten en onderbouw standpunten met data.
- Wees transparant en eerlijk.
- Zie negatieve media-uitingen als kansen voor positieve beeldvorming.
Bij twijfel over een reactie, overleg dan altijd met het team communicatie van Bloemenbureau Holland.
Hoe om te gaan met media-aanvragen?
- Informeer naar de aard van de vraag, het betrokken medium, de context waarin het verhaal wordt geplaatst en vraag of je de vragen vooraf kan ontvangen.
- Blijf persoonlijk, baseer je op feiten, wees eerlijk en gebruik een vooraf opgestelde kernboodschap.
- Communiceer met korte, krachtige zinnen en blijf positief.
- Vraag tijd voordat je reageert en stem af met het team communicatie. Afhankelijk van het onderwerp sturen wij je door naar de juiste contactpersoon.
- Voelt een media-aanvraag niet goed aan? Dan kan het antwoord om mee te helpen aan een artikel ook ‘nee’ zijn.
- Beloof informatie op te zoeken als je geen antwoord hebt op een vraag.
- Stuur zelf beeldmateriaal toe bij telefonische interviews.
- Vraag om inzage in het artikel voordat het wordt gepubliceerd.
Wat moet je absoluut niet doen bij media-aanvragen?
- Gehaast handelen waardoor je niet op tijd de juiste informatie tot je hebt kunnen nemen.
- Informatie delen waarvan je niet zeker bent of het feitelijk klopt.
- Je laten verleiden tot uitspraken waar je niet achter staat.
- Meegaan in de mogelijke negativiteit van de journalist.
- ‘Off the record’ allerlei tegenstrijdigheden delen ten opzichte van je eerdere verhaal.
- Akkoord gaan met publicatie zonder inzage door jezelf of zonder het team communicatie van Bloemenbureau Holland ernaar te laten kijken.