• LinkedIn
  • Twitter

De Franse bloemisten gaan aan de ApéroFleurs

18 september 2018

Een grote nationale actie ApéroFleurs is in voorbereiding in Frankrijk. Begin oktober zullen meer dan 1500  bloemisten ApéroFleurs in hun winkel presenteren, met behulp van een kit met winkelmateriaal en met de aanmoediging van hun bloemenleverancier. Bloemenbureau Holland organiseert de actie en ondersteunt deze met een nationale publiciteitscampagne van 28 september tot en met 14 oktober 2018.

ApéroFleurs, wat is dat?

Afbeelding
Frankrijk is nog altijd een redelijk traditionele en formele bloemenmarkt. Dat geldt voor de geefmomenten, maar ook voor de boeketten. ApéroFleurs wil hierin verandering brengen, door het meest populaire en informele samenzijn – de apéro – te gebruiken om daar wat bloemen aan toe te voegen. Gewoon leuk, en maakt de apéro nog gezelliger. Het is een mini-boeketje dat in een glas past. Gedachteloos kopen en gedachteloos in een glas op tafel zetten. Ja, alleen maar leuk !

Bij de Franse bloemist
De Franse bloemist heeft wel een aanmoedigend duwtje in de rug nodig om het aanbod op deze manier te vernieuwen. Dat duwtje bieden de bloemenleveranciers samen met Bloemenbureau Holland in de vorm van een kit met winkelmateriaal, dat bestaat uit een showcase met glazen, boeketkaartjes en affiches. De kit is door de Franse bloemisten aan te vragen bij de deelnemende groothandelaren*. 
De poster is hieronder te downloaden. De instructievideo laat zien hoe makkelijk het materiaal te gebruiken is voor een presentatie op de balie, in de winkel en in de etalage.

Please accept marketing-cookies to watch this content.

Publiciteit met geo-localisering
De actie wordt natuurlijk veel sterker als ook het publiek geïnformeerd wordt over ApéroFleurs. Dat doet Bloemenbureau Holland in een grote, nationale campagne in diverse soorten media: 
-    Samenwerking met een landelijk magazine (digitaal en print)
-    Samenwerking met influencers (digitaal)
-    Publiciteit op de sociale netwerken (digitaal)
-    Radio en/of buitenreclame
Voor het eerst wordt ook geo-localisering ingezet: bij het zien van de online campagne komt er een pop-up met de dichtstbijzijnde deelnemende bloemist in het scherm! 

ApéroFleurs doet meer
Misschien zijn mini-boeketjes voor een mini-prijs geen enorme omzetmakers, maar het heeft zeker een aantal pluspunten. Ten eerste trekt het de aandacht van een publiek dat wellicht niet zo geïnteresseerd is in het klassieke en formele aanbod van bloemen. Voor bestaande klanten kan het een leuke extra aankoop zijn. De bloemisten kunnen de laatste eenzame bloemen, of die met een geknakte steel, of andere “restjes” verwerken (let wel op de kwaliteit, ook een mini-boeketje is een echt visitekaartje van de winkel). 

* de deelnemende groothandelaren zijn (alfabetisch) : Agora, Celdomy, FleuraMetz, Hilverda de Boer, Van der Plas

- download poster (A2)
- download rollbanner