Día de los Muertos 2018 in Frankrijk én Duitsland
Op 1 en 2 november nodigt Bloemenbureau Holland pers, influencers én het publiek uit om Día de los Muertos te vieren. Een van oorsprong Mexicaanse traditie die de herinnering aan overleden dierbaren levend houdt. Een andere, positieve manier van herdenken, met een bijzondere rol voor bloemen. Door deze dag te omarmen, creëren we een nieuw bloemenmoment en tal van kansen voor de bloemist.
Nieuwe generatie, nieuwe tradities
Er zijn in het najaar verschillende feestdagen die een link hebben met het herdenken van de doden. Zo kennen we in Europa Allerzielen en Allerheiligen en waaien uit andere windstreken onder andere Día de los Muertos over. Die laatste past perfect bij de nieuwe generatie: een opbeurende samenkomst waarin traditie en folklore hand in hand gaan met prachtige uitingen zoals bloemenkronen, bloemenmaskers en make-up. Tijdens deze viering worden mooie herinneringen opgehaald en nieuwe herinneringen gemaakt. Het leven van vandaag wordt gevierd, en van gisteren. Met bloemen.
Op 1 november in Parijs en 2 november in Hamburg nodigen we pers, influencers én het publiek uit om de herinnering aan overleden dierbaren te vieren. Essentie hierbij is dat de zielen het huidige leven beïnvloeden en dat de mooie dingen worden herdacht. Bloemen spelen daarbij een essentiële rol. De kleuren en geuren van bloemen begeleiden de zielen naar huis. In de consumentencampagne wordt uitgebreid informatie gegeven over de achtergrond van deze nieuwe, warme manier om overleden dierbaren te herdenken en hoe bloemen hier een rol in spelen. We laten zien hoe je zelf een bloemenkroon maakt, een bloemenaltaar, bloemenhoed en hoe je de calavera make-up aanbrengt.. Daarnaast is er een samenwerking met VICE, die aan de hand van persoonlijke portretten dieper ingaat op de traditie. Ook wordt de campagne ingezet op social media en de consumentenplatformen Lajoiedesfleurs.fr en Tollwasblumenmachen.de.
Kansen
In 2017 werd door ons de eerste Día de los Muertos georganiseerd in Parijs. Dat was zo'n succes dat het dit jaar in Parijs wordt voortgezet en uitgebreid naar Duitsland, waarbij elk land de ruimte heeft om het volgens de plaatselijke couleur locale te interpreteren. De nadruk op het positieve leggen, biedt mooie kansen voor de bloemist voor wie het voorheen moeilijk was Allerheiligen en Allerzielen te promoten. In plaats van wit mogen de bloemen kleurrijk zijn. Bloemenkrans wordt bloemenkroon, grafstukken wordt bloeiend vreugdevuur, een boeket met de lievelingsbloemen van degene die er niet meer is, is een prachtig gebaar om hem of haar mee te herdenken.