Britse PR-campagne om af te rekenen met het taboe rond bloemen als cadeau voor mannen
Funnyhowflowersdothat.co.uk is samen met de Britse rapper en songwriter Professor Green en met Matthew Richardson van Urban Flower Co., in Londen, de campagne ‘Blooms for Bros’ begonnen. Om tegen het stereotype beeld van mannen die vrienden bloemen cadeau doen in te gaan, werd op 6 juli j.l. een limited edition boeket gelanceerd. De opbrengst hiervan zal in zijn geheel gaan naar een goed doel, de Campaign Against Living Miserably (CALM).
Stereotypen
De campagne met het thema ‘You B’OKquet Mate?’ is opgezet om een eind te maken aan het achterhaalde stereotypebeeld rond gender en bloemen. Uit nieuw onderzoek door Funnyhowflowersdothat.co.uk is gebleken dat drie op de tien volwassenen het een goed idee vindt om te promoten ook aan mannen bloemen te geven, niet alleen bij bijzondere gelegenheden maar ook 'zomaar'. En dat terwijl de helft toegeeft er nooit zelfs maar aan gedacht te hebben om een boeket te kopen voor een man uit de kring van vrienden of familie, zelfs niet voor de eigen partner. Een derde van de ondervraagden was het ermee eens dat het idee dat bloemen 'vrouwelijk' zijn achterhaald is. 44% vindt een boeket bloemen een krachtige manier om banden met dierbaren weer aan te halen, zonder dat daar veel woorden voor nodig zijn. Nu we meer en meer terugkomen uit de lockdown en zoeken naar manieren om elkaar te hervinden, is het des te belangrijker dat mensen zich voor elkaar openstellen. En dat geldt dan vooral voor de communicatie tussen mannen onderling. Eén derde van de ondervraagden geeft dan ook toe dat naar hun gevoel de relatie met vrienden en collega's sinds het begin van de pandemie behoorlijk verwaterd is.
Limited edition boeket
De pioenen in het limited edition boeket van ‘You B’OKquet Mate?’ staan voor mentale weerbaarheid, dat je lekker in je vel zit. Ze geven de boodschap af dat alles in orde is en de ander met je meevoelt. De ridderspoor staat voor bescherming – om ons eraan te herinneren dat we in deze zware tijden een waakzaam oog moeten blijven houden op de mensen in onze omgeving. Door het opvallende kleurenpalet van het boeket komen we als vanzelf in een betere stemming. In een tijd dat het van het grootste belang is dat mensen elkaar ondersteunen, symboliseert de zachte en verfijnde judaspenning in het boeket de eerlijkheid, in de zin van open willen staan voor elkaar en voor het gesprek. Samen met de dahlia als teken van innerlijke kracht, is dit een prachtige manier om gevoelens van tederheid over te brengen.
De resultaten
De PR-activiteit zorgde voor publiciteit in Britse landelijke dagbladen en ook in lifestyle bladen waren interviews over dit onderwerp te lezen. In totaal zijn met de campagne 277 miljoen mensen bereikt waarvan 4,5 miljoen via social media.
De boeketten zijn twee weken lang exclusief verkrijgbaar geweest bij www.urbanflowercompany.co.uk. De opbrengst is in zijn geheel gedoneerd aan CALM, een beweging die suïcide wil terugdringen en mensen geestelijk weerbaarder wil helpen maken.
Meer weten?
Neem voor meer informatie contact op met campagne manager Daan Langstraat via dlangstraat@bloemenbureauholland.nl of met Country Manager Chanel de Kock via cdekock@flowercouncil.co.uk.
Augustus 2021