• LinkedIn
  • Twitter

Succesvolle PR-events in vier Europese steden

19 december 2023

Parijs - Hamburg - Amsterdam - London

Met groene planten en kleurrijke bloemen om je heen is het leven een stuk prettiger. Meer natuurlijk groen in de stad geeft de inwoners schonere lucht. In huis of op je werk zorgen bloemen en planten voor gezonde energie en een positieve stemming. Het is een boodschap die steeds meer aandacht krijgt en niet vaak genoeg kan worden uitgedragen. 

Hoe kun je de consument die boodschap vooral zelf laten ervaren. De lokale PR-bureaus in vier landen kregen de opdracht om met concepten te komen, passend bij het land, de cultuur en de mensen. Doel: organiseer een event om de positieve boodschap ter plekke te ervaren en zorg dat die via de (online) media door zoveel mogelijk mensen wordt opgepakt: voor, tijdens en na het event.

Influencers 
Op iconische locaties in vier steden werden opvallende evenementen georganiseerd: achtereenvolgens de Green Boat House in Parijs, de Botanical Gallery in Hamburg, de Mood Garden in Amsterdam en de Serene House in Londen. In omgeving vol met planten en bloemen namen bezoekers deel aan workshops, proeverijen, yogasessies en nog veel meer. Op alle locaties werden vooraf journalisten en tientallen influencers uitgenodigd, die zorgden voor de nodige extra aandacht.  

Video
Bekijk hier de video-impressie van de Mood Garden Amsterdam en de andere PR-events.  

Please accept marketing-cookies to watch this content.

Viral met AI
Om de events ook online te boosten, werden verschillende op AI gebaseerde uitingen op touw gezet. Stel je de Eiffeltoren voor die verandert in een fontein van kleurrijke bloemen of de Tower Bridge waaruit groene planten groeien. Met de hulp van AI wordt zo’n wild idee ineens werkelijkheid. De filmpjes gingen viral. De keuze voor de inzet van influencers heeft gewerkt. Zij gaven de positieve boodschap van bloemen en planten een belangrijke extra slinger.

Klinkende resultaten
Duizenden bezoekers kwamen af op de een- en tweedaagse events. Per land werden ruim 200 publicaties in offline en online media geteld. In Duitsland bijvoorbeeld verschenen 185 online berichten, die via de trouwe schare volgers van de influencers bijna een miljoen mensen hebben bereikt.  

In het Verenigd Koninkrijk is een iets andere strategie gevolgd. Vooraf is een onderzoek gehouden onder consumenten, om te horen hoe zij het ‘gebrek aan natuur’ in de donkere wintermaanden ervaren. De resultaten leverden nieuws en zorgden voor tientallen berichten in kranten en online media. Alleen al via de socials werden 1,3 miljoen mensen bereikt. Met nieuws dat direct werd gekoppeld aan de boodschap van het PR-event.  

En ook in eigen land zorgde de Mood Garden voor veel gratis publiciteit, met een waarde van omgerekend ruim 7 ton als de media-aandacht zou zijn ingekocht.  

Al met al een succesvolle internationale PR-campagne die de positieve kracht van bloemen en planten stevig heeft neergezet.  

De fleurige Eiffeltoren gemist. Kijk het filmpje hier terug. 

Please accept marketing-cookies to watch this content.