• LinkedIn
  • Twitter

Green Friday-campagne in het Verenigd Koninkrijk

#GREENFRIDAY: groen is het nieuwe zwart 
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: op 24 november was het Black Friday. Dé dag om consumenten te verleiden om te shoppen tot ze droppen. Als antwoord daarop introduceerde Thejoyofplants.co.uk Green Friday. Op deze dag draait het om het plezier van de simpele dingen in het leven, zoals jezelf omringen met woonplanten.

De natuur eren in plaats van consumeren

Afbeelding
Black Friday is in het Verenigd Koninkrijk een van de belangrijkste dagen op de retail kalender. Een dag vol koopgekte, –stress en overdaad. Green Friday staat voor het tegenovergestelde en heeft als onderliggende boodschap Mindfulness, not mindlessness. Oftewel: neem een stapje terug van de commercie en het kopen van spullen die al hebt, of helemaal niet nodig hebt. Geniet liever van groen om je heen. En koop je toch iets, koop dan een plant want dan koop je ook plezier, natuur, frisse lucht, gezelligheid en ontspanning. 

Illustraties om #GreenFriday te promoten
Om die boodschap handen en voeten te geven, werkte Thejoyofplants.co.uk samen met illustrator Alison Rachel van magazine Recipes for Self Love. Zij maakte drie illustraties en een social cover foto om de gedachte achter Green Friday vorm te geven. Eyecatchers in een opvallende stijl en kleurstelling die Thejoyofplants-doelgroep recht in het groene hart raakte. Om de visuals nog meer kracht te geven, werd er bovendien een artikel over de voordelen van stress-minimaliserende planten online gezet in de week voorafgaand Black Friday. Ook de sector werd opgeroepen de campagne te delen, met de hashtag #GREENFRIDAY.

Resultaten
De campagne deed het erg goed op Facebook en Instagram, met een bereik van 270.888 mensen. Bovendien waren er verschillende mentions op Twitter en Instagram. Een nieuwe traditie is geboren.