Bloemenbureau Holland door met collectieve communicatie voor de sector
Minister Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft groen licht gegeven op de invoering van een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) voor collectieve consumentencommunicatie per 1 januari 2025. Deze AVV is aangevraagd door de Brancheorganisatie Sierteelt en wordt uitgevoerd door Bloemenbureau Holland. Vanaf die datum gaan ook niet-leden van Royal FloraHolland die snijbloemen en kamerplanten telen of verhandelen, collectief bijdragen.
Yvonne Watzdorf, algemeen directeur Bloemenbureau Holland is verheugd: “We zijn heel blij met de goedkeuring door de minister op dit door kwekers en handel breed gesteunde initiatief. We laten een lange, onzekere periode achter ons. De focus van het Bloemenbureau richt zich op sectorcommunicatie met thema’s die de beeldvorming over de sierteelt raken. We kunnen definitief door met onze activiteiten richting de consument waarbij we ons inzetten voor het verbeteren van het imago van bloemen en planten en het stimuleren van de vraag. De reputatie van de sector staat onder druk, de urgentie is hoog. Met dit akkoord heeft de sector duidelijkheid dat hier de komende drie jaar door ons hard aan wordt gewerkt.”
Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland: “De kracht van de sierteeltsector in Nederland en in de wereld is uniek. Royal FloraHolland is als spil in de sierteeltketen dan ook groot voorstander van de rol van Bloemenbureau Holland. Het belang van sectorcommunicatie, waarin duurzaamheid, transparantie en de toekomst van de keten centraal staan is belangrijk. Naast aandacht voor al het positiefs dat bloemen en planten mensen bieden. Dat is in het belang van de hele sector en niet alleen van onze kwekers en kopers. Het Bloemenbureau heeft hierin een belangrijke taak te vervullen en er is op dit moment volop werk aan de winkel.”
Cees van der Meij, voorzitter Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB): “De VGB is namens haar leden verheugd dat het collectieve belang veilig is gesteld. Als sector kunnen we ons in gezamenlijkheid op de toekomst richten met een eenduidige en positieve boodschap naar de consument.”
Draagvlak voor collectiviteit
De invoering van de AVV sluit een periode af waarin de financiering van collectieve consumentencommunicatie - en het voortbestaan van het Bloemenbureau – onzeker waren. Naar aanleiding van het besluit van Royal FloraHolland om te stoppen met de inning, is gezocht naar een oplossing die leidt tot een gelijk speelveld. De AVV is de enige manier om deze vorm van collectiviteit te behouden. Via online draagvlaktoetsen spraken kwekers en handelaren zich in 2023 en 2024 uit voor de invoering van een AVV; 78% van de kwekers en 74% van de handel stemden voor.
Voorbereidingen
In de komende periode zal het Bloemenbureau bekend maken hoe de inning vanaf januari 2025 zal worden georganiseerd en wat kwekers en handelaren wel en niet kunnen verwachten.