Prijsvraag onderstreept positieve effecten van planten in klaslokaal
Winnaar jungleklas in Alphen aan den Rijn
Leerlingen van de Spaceshuttles groep 6/7 van basisschool Het Vianova uit Alphen aan den Rijn zijn de winnaar geworden van de Groen in de Klas prijsvraag georganiseerd door Bloemenbureau Holland en Air So Pure. Met planten in de klas voelen leerlingen en docenten zich energieker, verbetert de sfeer en neemt de concentratie toe. Vandaag werden de leerlingen verrast met een klaslokaal omgebouwd tot ware jungle.
Uit de maar liefst 43 aanmeldingen kwamen de Spaceshuttles als winnaars uit de bus. De leerlingen schreven allemaal een eigen brief waarin zij duidelijk maakten waarom juist zij de jungleklas verdienden. Volgens de leerlingen kon het klaslokaal wel wat groen gebruiken. ‘Het maakt de klas gezelliger en kan ook helpen met een betere concentratie. Ja, want de paar nepplantjes die we eerst hadden, hielpen echt niet. Een jungleklas leek ons meteen echt heel cool en gaaf!. Staat te lezen in de stapel brieven die door de klas werd ingestuurd.’ De leerlingen stuurden ook nog een foto mee met vooral sippe gezichten. ‘We keken sip omdat de klas kaal en saai was’, luidde de verklaring.
Les in plantverzorging
Na de onthulling van het vergroende lokaal, krijgen de Spaceshuttles ook les over hoe zij de planten het beste kunnen verzorgen. Dat sprak de Spaceshuttles ook aan. “De les over planten en verzorging was heel erg leuk, maar vooral interessant. We hebben veel geleerd vandaag”, vertelt juf Wendy Wolswijk.
Vanaf de onthulling is het namelijk aan de leerlingen om de planten in goede conditie te houden. Hiervoor kregen de leerlingen ook een bijbehorende verzorgingskit, met alle benodigde informatie. “Door de verzorgingsles weten we precies wanneer welke planten water nodig hebben, maar ook dat je beter te weinig water kan geven dan te veel, dat wist ik echt niet.”
De les werd gegeven door Ronald van Schie van Air So Pure, dat ook de planten voor de jungleklas leverde. Volgens hem dragen planten bij aan een fijne werksfeer in de klas. “Het is belangrijk om juist kinderen van jongs af aan de positieve effecten van planten te laten ervaren, daar is dit een mooi initiatief voor.”
Creatiever en productiever met planten
De aandachtsspanne van leerlingen is in het afgelopen jaar gedaald van 11 naar 8 seconden, blijkt uit onderzoek. Door de klas om te toveren tot een groene oase met luchtzuiverende planten zullen de zintuigen worden geprikkeld, de creativiteit worden geboost en de concentratie worden verhoogd. Op die manier hoopt de Nederlandse sierteeltsector bij te dragen aan het welzijn van de kinderen. Onderzoek van IVN Natuureducatie wijst namelijk uit dat planten een positieve impact hebben op de sfeer in de klas én de prestaties van leerlingen verhogen. Door de hogere luchtvochtigheid en een hoger zuurstofgehalte wordt de luchtkwaliteit in klaslokalen beter, wat zorgt voor een betere werking van de hersenen. In een onderwijsomgeving met planten zijn zowel docenten als leerlingen volgens IVN Natuureducatie creatiever en productiever. Daarbij zorgen planten voor een gevoel van kalmte waardoor stress en agressiviteit verminderen.
Meer informatie (niet voor publicatie)
Voor vragen over het onderzoek en extra beeldmateriaal, neem contact op via met Arthur Schiphorst.
E: aschiphorst@bloemenbureauholland.nl.
M: 06 53 69 54 00