ApéroFleurs omarmd door de handel in Frankrijk en in Nederland
Winkelkit, media, influencers: dit najaar borrelt heel Frankrijk met uitzicht op een glas vol bloemen, dankzij ApéroFleurs : het nieuwe, sfeervolle aperitief 2.0. In vervolg op het succes van ‘de zomerse ApéroFleurs’ (plukboeketjes in een wijn of longdrinkglas) wordt het idee dit najaar in de markt gezet via Franse bloemisten. Begin oktober zullen meer dan 1.500 van hen ApéroFleurs in hun winkel presenteren, met behulp van een kit met winkelmateriaal en met de aanmoediging van hun bloemenleverancier.
Bloemenbureau Holland organiseert de actie in samenwerking met de groothandelaren Agora, Celdomy, FleuraMetz, Hilverda de Boer, Van der Plas en ondersteunt deze met een nationale publiciteitscampagne van 28 september tot en met 14 oktober 2018.
Samenwerking
Jan Duyvesteyn van Exportbedrijf Van der Plas: “we vonden het idee gelijk zo leuk dat we voor de aftrap van de campagne een ApéroFleurs hebben georganiseerd bij één van onze klanten in Frankrijk. Het was een groot succes, de combinatie van een vernieuwend concept met aperitief voor vrienden en relaties was een schot in de roos! De resultaten van de campagne komen natuurlijk pas later, maar we vinden het een heel plezierige en nuttige uitwisseling en waarderen de inzet voor onze klanten. Voor ons is de campagne nu al een succes, Proost!”
Op tafel en op Instagram
Doel van de actie is de in Frankrijk nog redelijk traditionele bloemenmarkt open te breken met kleine, nonchalante boeketjes die klanten makkelijk ergens neerzetten om van te genieten. De informele 'apéro' – even samen iets drinken, iets snacken, bijpraten – is een prima moment om te verrijken met zo'n sfeerverhogend plukboeketje in een glas. Mooi om naar te kijken en voor millennials en centennials, die niet zoveel met klassiek bloemwerk hebben, onweerstaanbaar om op Instagram te zetten.
Vernieuwing
In de kit voor Franse bloemisten, die ze kunnen bestellen via de deelnemende groothandelaren, zit een showcase met glazen, boeketkaartjes en affiches, waarmee ze consumenten eenvoudig voor deze vernieuwende bloementrend kunnen enthousiasmeren. Bloemenbureau Holland ondersteunt de actie met een nationale campagne, zowel in print als digitaal, en met radiocommercials. Daarnaast wordt voor het eerst wordt geo-localisering ingezet: bij de publiciteit komt een pop-up met de dichtstbijzijnde deelnemende bloemist.
Mini en informeel
ApéroFleurs bieden de consument een laagdrempelige, casual manier om van bloemen te genieten. Klein, snel mee te nemen, makkelijk neer te zetten: iedereen heeft wel een glas in huis. Voor de bloemist is het een ideale manier om de laatste eenzame bloemen van een partij te verwerken en in te spelen op de populaire natuurlijke plukboeketstijl. De follow-up actie is speciaal gepland in het vroege najaar, na de Rentrée, als de Fransen weer wat tijd hebben om gezellig samen te zijn.