Bloemenbureau Holland viert Vrouwendag in stijl
Ter ere van Internationale Vrouwendag brengt warenhuisketen de Bijenkorf, in samenwerking met Mooiwatbloemendoen.nl, een 'Ode aan de vrouw'. Een unieke actie die niet alleen vrouwen extra waardeert, maar ook bloemen op een bijzondere manier onder de aandacht brengt.
In de Haagse Bijenkorf werkt Mooiwatbloemendoen.nl samen met twee kunstenaars om bloemen te promoten. Het gedicht ‘Ode aan de vrouw’ is speciaal geschreven door Kim Triesscheijn en wordt live geïllustreerd in de etalage door Hyshil Sander. De illustratie blijft een week staan in een van de drukstbezochte winkelstraten van Nederland. De Bijenkorf voert vandaag samen met Mooiwatbloemendoen.nl een online offensief om het thema ‘A She Story’ en de bloemen, als ideale uiting van waardering voor de vrouw, onder de aandacht te brengen van de Nederlandse consument.
Bloemen met betekenis
De 'Ode aan de vrouw' wordt ook in bloemen uitgedrukt. Bij alle zeven vestigingen van de Bijenkorf worden vijf verschillende bloemen uitgedeeld aan vrouwelijke bezoekers. Deze florale odes zijn gekozen om hun symboliek die overeenkomt met kracht en schoonheid. Dat sluit mooi aan bij de boodschap van Vrouwendag, die staat voor wereldwijde solidariteit van vrouwen onderling. De bloemen die zullen worden uitgedeeld zijn Leucospermum, ranonkel, roos, anemoon en Strelitzia. In totaal worden er 1700 bloemen uitgedeeld.
De bloemen zijn speciaal geselecteerd om hun betekenis zo goed mogelijk te laten aansluiten bij Internationale vrouwendag. Leucospermum staat voor kracht en enthousiasme, ranonkel voor charme en roos voor liefde en vertrouwen (met de doorns als symbool dat dit niet altijd makkelijk is). De betekenis van anemoon is zorgzaamheid en eerlijkheid, Strelitzia staat voor vrijheid en eigenheid. Vrouwen kunnen de lentebloemen zelf houden of aan een andere vrouw geven, als ode.
Geefmoment in opkomst
Internationale Vrouwendag is in Nederland sterk in opkomst als geefmoment van bloemen bij wijze van blijk van waardering aan vrouwen. De samenwerking tussen Mooiwatbloemendoen.nl en de Bijenkorf past in de strategie van Bloemenbureau Holland om consumenten, maar ook professionals en stylisten enthousiast te maken voor bloemen en ze te inspireren meer met bloemen te doen.