Campagne Lievelingsbloem zorgt voor miljoenenbereik
In het najaar van 2015 liet de campagne Lievelingsbloem van Mooiwatbloemendoen.nl meer dan 7 miljoen mensen zien dat het geven van niet zomaar een bloem, maar iemands lievelingsbloem een bos bloemen als cadeau extra bijzonder maakt.
Bloemen top-of-mind als cadeau
De campagne, mede gefinancierd door de Europese Unie, heeft in Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk de awareness voor bloemen als cadeau vergoot. Ten opzichte van de campagne uit 2014 is zelfs een groei gerealiseerd van 3%. Het voornaamste doel van de campagne was om het fenomeen Lievelingsbloem te laden en de consument te laten nadenken over iemands favoriete bloem als cadeau. Onderzoek toont aan dat door de campagne de top-of-mind positie van bloemen als cadeau is gestegen. Ook heeft de campagne een positief effect gehad op de intentie om tot aankoop over te gaan. En dat vooral onder de beoogde doelgroep: de Cultivated Performers.
Miljoenenbereik
De media- inzet in de vier kernlanden heeft een enorm bereik weten te realiseren, met name in het aantal bekeken video’s. De campagne is naast video grootschalig ondersteund met behulp van advertenties in relevante magazines en uitingen in het straatbeeld. Om het bereik te vergroten en de boodschap letterlijk in de oren te knopen zijn ook radiocommercials ingezet. Via pr-berichtgeving en grootschalige pr-events zijn ook redacties en bloggers gestimuleerd om aandacht te geven aan onze boodschap. Deze inzet heeft ervoor gezorgd dat miljoenen mensen zijn bereikt.
Lievelinsgbloem
De lievelingsbloemcampagne versterkt het idee van het geven van iemands lievelingsbloem door een andere favoriet van veel vrouwen (en sommige mannen) in te schakelen: aantrekkelijke mannen. In drie ludieke online video’s wordt het fenomeen Lievelingsbloem onder de aandacht gebracht. De omgeving van het campagnebeeld is een bloemenwinkel waarin een keur aan prachtige bloemen wordt getoond. In combinatie met de prachtigste bloemen zorgen de Lievelingsbloemjongens ervoor dat je het beeld in wordt gezogen.
Elk land zijn favoriet
In de campagne zijn drie lievelingsbloemjongens ingezet. Opvallend is dat elk land zijn eigen voorkeur heeft. Waar Duitsland een Frankrijk een sterke voorkeur hadden voor Chris, was in het Verenigd Koninkrijk Dominic het populairst. In Nederland was men het meest enthousiast over Frank.