• LinkedIn
  • Twitter

Consumenten reageren massaal op shopper activaties met orchideeën

09 februari 2023

Activaties ook buiten kernlanden succesvol

Eind 2022 ontwikkelde Bloemenbureau Holland samen met verschillende ketenpartners shopper activaties rond de ‘Bedankt plant’-campagne in Noorwegen, Zweden en Italië. De consumenten haakten volop in, zo blijkt uit de verkoopresultaten. 

Afbeelding
Consumenten reageren massaal op shopper activaties met orchideeën
Zo af en toe, als er zich kansrijke mogelijkheden voordoen, organiseert het Bloemenbureau shopper activaties buiten de bekende kernlanden. Het doel is onveranderd: stimuleren van extra verkopen, minder derving en een betere productpresentatie op de winkelvloer. Het initiatief van de activatie komt van de kwekers en handelaren die extra afzetmogelijkheden zien bij bestaande afnemers. 

Waardevolle extra’s
In samenwerking met Orchidee Nederland en OZ Planten werden onder de vlag van Bedankt Plant activaties opgezet bij het Noorse bloemistenketen Mester Grønn (132 winkels) en tuincentrumketen Blomsterlandet in Zweden (63 tuincentra). Bij Mester Grønn kregen klanten bij aankoop van orchideeën een gratis Begonia Rex mee naar huis. De orchideeënklant bij Blomsterlandet kreeg er een speciale orchideepot bij. Die pot was er ook voor de klanten van de Italiaanse bouwmarkt OBI (50 winkels), een actie opgezet met Royal Lemkes. 

Klinkende resultaten
De extra’s bij aankoop van orchideeën bleken een ’schot in de roos’. Met 9,85% meer verkoop haalde Mester Grønn bijna het doel van 10%. Zeker zo belangrijk was de aandacht die de actie op social media trok. Met ruim 7,5 miljoen views en een waardering van 7,7 waren de klanten meer dan enthousiast. In Zweden trokken consumenten massaal naar de tuincentra van Blomsterlandet. Met de inzet van veel media en 13 influencers wist het bedrijf ruim 68% meer omzet te behalen op de orchideeënverkoop. 

Bij OBI Italië kon de vlag ook uit. Door het aanbieden van een kwalitatief goede 2-tak orchidee en de sterke marketing van OBI, werd het druk op de winkelvloer. De keten noteerde een omzetstijging van ruim 60%, waarmee de doelstelling van 10% ruim werd overtroffen.

Meer weten?
Voor meer informatie over deze campagne en de resultaten kun je terecht bij shopper activatie marketeer Sherelle Schmidt, via sschmidt@bloemenbureauholland.nl

                    
Februari 2023