Generieke promotie voor bloemen en planten leidt tot sterke omzetverhoging
Uitkomst onafhankelijk consumentenonderzoek
Aangemoedigd door de discussie of de heffing voor de generieke promotie nog wel door Royal FloraHolland moet worden geïncasseerd, besloot Bloemenbureau Holland tot een consumentenonderzoek om het effect van generieke promotie aan te tonen. Daarmee is ook het risico wat stopzetten van generieke promotie voor bloemen en planten als gevolg zou kunnen hebben, in kaart gebracht. Het internationale marktonderzoekbureau Motivaction voerde het onderzoek uit.
Feiten en cijfers
De resultaten
Beide campagnes en het onderzoek zijn internationaal uitgevoerd. Zowel de ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig’-campagne als de ‘Trend Collectie’-campagne hebben plaatsgevonden in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. “De resultaten waren buitengewoon positief. Als we ons tot de uitkomst beperken, dan zien we dat voor de twee gemeten campagnes is aangetoond dat, doordat men deze campagnes heeft gezien, er flink meer omzet gerealiseerd is. In totaal over de vier landen waar de campagnes uitgevoerd zijn, hebben 8,5 miljoen consumenten extra bloemen gekocht; 6,6 miljoen consumenten meer kamerplanten en 5,7 miljoen consumenten hebben meer tuinplanten gekocht”, aldus Ruurd Hielkema, senior research consultant van onderzoeksbureau Motivaction. Dennis van der Lubbe vult aan: “Als we de gemiddelde consumentenprijzen hanteren, zien we dat dit een extra consumentenomzet oplevert van rond de 300 miljoen euro. De totale investering voor deze twee campagnes bedroeg ongeveer 3,5 miljoen euro”.
Concurrentiepositie bloemen en planten
“We moeten als sector niet vergeten dat we continu met andere categorieën concurreren voor de euro van de consument”, aldus Van der Lubbe. “Als we bijvoorbeeld naar bloemen kijken weten we dat luxe chocolade of parfumartikelen ook concurrerende cadeauartikelen zijn. Deze categorieën geven in Nederland respectievelijk 8 tot 12 keer meer mediabudget uit dan wij kunnen inzetten (Bron: Nielsen 2016-2020). Met het eventueel wegvallen van de generieke promotiecampagnes lopen we onder andere een serieus risico dat bloemen in mindere mate als cadeauartikel zullen worden gekocht”.
Niet eerder onderzocht
Meer weten over dit onderzoek?
Alle details van het onderzoek en de methode kunnen bij Bloemenbureau Holland worden opgevraagd. Voor meer informatie neem je contact op met Dennis van der Lubbe, via dvanderlubbe@bloemenbureauholland.nl.
Oktober 2021