Internationale Vrouwendag: zijn bloemen een geschikt cadeau?
Een onderzoek naar de mening van consumenten over Internationale Vrouwendag en geschikte cadeaus voor deze gelegenheid
Alleen van naam
In hoeverre men zich bewust is van IVD wisselt sterk per land. In Duitsland en Frankrijk is meer dan 85% zich bewust van de dag. Dit percentage ligt lager in Nederland (68%) en het Verenigd Koninkrijk (60%). Wat vooral opvalt, is dat weinig consumenten de geschiedenis van IVD kennen en weten wat het tegenwoordig betekent.
Geschikte cadeaus
Consumenten hebben een duidelijk antwoord op de vraag wat ze op IVD aan vrouwen zouden geven. Bloemen staan bovenaan: door 38% van de consumenten gekozen uit een lijst van twintig producten. Ze zijn duidelijk het favoriete cadeau, want er is een verschil van bijna 10% met de nummer twee. Maar ook hier zien we een sterk verschil per land. In Duitsland kiest 49% voor bloemen, in Nederland 37% en in Frankrijk en het VK 34%.
Bloemen en planten
Uit het onderzoek van Motivaction blijkt dat iets meer dan 50% van de consumenten het geen probleem vindt om bloemen te geven op IVD. Slechts 14% vindt het eigenlijk geen goed idee. Binnen- en buitenplanten worden minder als geschikt cadeau gezien voor IVD. Op de directe vraag of ze binnenplanten zouden geven op IVD antwoordt 36% ‘nee’. Voor buitenplanten ligt dit percentage iets lager, op 31%. Bloemen worden het meeste gekocht voor moeders (37%), partners (31%) en voor ‘een vriend(in)’ (33%). Oma’s en collega’s krijgen in 20% van de gevallen bloemen.
Van alle bloemen zijn Rozen veruit de favoriet voor IVD in alle vier de landen. Tulpen scoren ook goed, maar verder verschillen de landen erg in wat men geschikte bloemen vindt voor deze speciale dag.
Een historische verdeling
Tegenstrijdige reacties
Internationale Vrouwendag lijkt een logisch moment voor marketingcommunicatie voor bloemen en planten. Hier is bijna de helft van de consumenten het mee eens. Maar, een kwart heeft hier een sterk negatieve mening over. Daarnaast vindt precies 50% dat IVD en bloemen een goede combinatie zijn, maar zegt 31% dat de twee niets met elkaar te maken hebben. Ook vindt bijna de helft van de consumenten dat een marketinginitiatief voor deze dag te commercieel is.
Geen eenduidig antwoord
Het is duidelijk dat Internationale Vrouwendag een commerciële kans biedt. Maar deze kans benutten is niet zo makkelijk als het lijkt. Dat komt doordat er sterke verschillen zijn in hoe men over Internationale Vrouwendag denkt. Deze verschillen bestaan per land, maar ook per consumentengroep. En omdat er zulke grote verschillen zijn, is het verstandig om communicatie over deze dag heel zorgvuldig te verwoorden. Onze content-afdeling past de uitkomst per land toe om ervoor te zorgen dat we ons hiervan bewust blijven. Daarnaast betekent de uitkomst van dit onderzoek dat er geen aanvullende campagne-activiteiten worden opgezet voor deze dag.
Meer informatie
Het verslag van het volledige onderzoek is vrij beschikbaar voor onze betalende stakeholders. Interesse? Neem contact op met Monique Kemperman, campagnemanager kamerplanten, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.
Februari 2022