Laatste meting effecten pandemie op consumentengedrag
Bloemen en planten behouden stabiele positie in huishoudens
Marktonderzoeksbureau Motivaction onderzocht in februari voor de vijfde keer de effecten van Covid-19 op de consumptie van bloemen en planten. Dit deden ze aan de hand van een online enquête in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Uit de resultaten blijkt dat consumenten verwachten vaker bloemen en planten te blijven kopen. Zelfs met de huidige onzekere financiële toekomst.
Een groen thuis (werkplek)
Buiten genieten
Ook zijn meer consumenten hun tuinen en balkons mooier gaan maken met tuinplanten. Aan het begin van de pandemie gaf 40% van de consumenten aan dit leuk te vinden. In het onderzoek van februari was dit percentage gestegen naar 48%. De sterkste groei hierin zien we in Duitsland (52%), Frankrijk (53%) en het Verenigd Koninkrijk (55%). Nederland blijft hierin wat achter, op 32%.
Nieuwe onderzoeksrichting
Voor nu was dit de laatste keer dat Bloemenbureau Holland dit specifieke onderzoek liet uitvoeren. Het volgende onderzoek gaat over het effect dat de hoge inflatie en het afnemende consumentenvertrouwen hebben op de aankoop van bloemen en planten. De uitkomst is niet te voorspellen, maar in het huidige onderzoek klinken de respondenten positief. Ondanks de toekomstige financiële situatie lijken bloemen en planten niet als eerste van de boodschappenlijst te worden geschrapt.
Meer informatie
Het volledige onderzoeksrapport kan worden opgevraagd bij Monique Kemperman, campagne manager, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.
Mei 2022