Onderzoek bevestigt: grote interesse in trends onder doelgroep
Maart 2021
In opdracht van Bloemenbureau Holland voert onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek uit naar consumentengedrag. Zo houden we constant voeling met de voorkeuren van consumenten. Hier kunnen we in communicatie vervolgens op inspelen. Eind 2020 werd de huidige interesse voor trends gepeild. Deze vragen naar trendbeleving maakten onderdeel uit van het onderzoek naar De Trend Collectie Herfst/Winter 2020. De vragen richtten zich op interieurtrends in het algemeen en bloemen- en plantentrends in het bijzonder. De onderzoeksresultaten bevestigden opnieuw dat trends inderdaad een goede insteek zijn om de consument te inspireren.
Internationaal onderzoek
Motivaction deed dit onderzoek onder consumenten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De bevraagde personen waren mannen en vrouwen tussen de 18 en 70 jaar. Uit segmentatieonderzoek wisten we al dat onze doelgroep de Aesthetic Explorer geïnteresseerd is in trends. In dit onderzoek werden nu ook overige consumentensegmenten meegenomen.
Verschillen tussen de landen
Aesthetic Explorer zeer geïnteresseerd
Binnen de doelgroep Aesthetic Explorer in de vier kernlanden geeft 59% aan zeer geïnteresseerd te zijn in trends. Nog eens 36% van hen is enigszins geïnteresseerd. Binnen deze doelgroep laten dus weinig mensen nieuwe ontwikkelingen op interieur- en designgebied aan zich voorbijgaan.
Inspiratie via winkelvloer en tv
Consumenten in alle vier de landen vinden design- en interieurinspiratie allereerst op de winkelvloer en daarna via televisieprogramma’s over wonen en interieur. Ook Facebook en Pinterest zorgen voor veel inspirerende ideeën, gevolgd door woonbladen en de websites van interieurwinkels. Hierin zien we weinig verschillen tussen de vier landen.
Van wens naar winkelen
Van alle ondervraagden geeft 10% aan regelmatig op zoek te gaan naar mooie items, als ze deze zijn tegengekomen op televisie, in een magazine of bij een vriend(in). Een veel grotere groep (53%) zoekt ook naar aantrekkelijke trendy producten, maar met een lagere frequentie. Als we specifiek kijken naar de Aesthetic Explorer gaat 19% regelmatig op zoek en ruim 67% in een iets lagere frequentie.
Trends in bloemen en planten
Concluderend
Al met al vormen bloemen- en plantentrends een goede insteek om de consument te inspireren. Zes op de tien reageren er immers met een bepaalde regelmaat op, en onder Aesthetic Explorers zijn dat er zelfs bijna negen op de tien. Waardevolle inzichten om toekomstige campagnes op te bouwen.
Meer weten
Heeft dit onderzoek je interesse gewekt en wil je meer weten? Neem dan contact op met Monique Kemperman, campagnemanager kamerplanten, via mkemperman@bloemenbureauholland.nl.