Positief resultaat #Lievelingsbloem campagne
Van begin oktober tot en met half november 2016 was de vernieuwde campagne #Lievelingsbloem van Mooiwatbloemendoen.nl zichtbaar in Nederland. Hoofddoel van deze campagne was om ervoor te zorgen dat mensen bloemen vaker gaan overwegen als cadeau. Royal FloraHolland, Plantion, VBW en Greetz zijn in Nederland actief met de campagne aan de slag gegaan. Recent onderzoek wijst uit dat de campagne niet alleen is opgevallen, maar ook een (licht) positief effect heeft gehad op de verkopen van boeketten tijdens de campagneperiode.
Campagne #Lievelingsbloem
Er zijn verschillende verhalen rond diverse lievelingsbloemen tot leven gebracht. De campagne is grootschalig ingezet: social media (Facebook, Instagram, Twitter en YouTube), online advertising, content samenwerkingen, advertenties in magazines, opvallende uitingen in het straatbeeld en drie verschillende commercials op televisie. Door persberichtgeving en pr-events zijn redacties, bloggers en vloggers gestimuleerd om aandacht te besteden aan de campagneboodschap. Op Mooiwatbloemendoen.nl konden bezoekers hun eigen #Lievelingsbloem verhaal maken en delen via social media.
Uit onderzoek blijkt dat de mediadruk hoog genoeg is geweest om een effect te kunnen realiseren. Van de ingezette uitingen zijn de tv commercials het meest opgemerkt. Van de ondervraagden geeft 25% aan in de campagneperiode iets gelezen, gezien of gehoord te hebben over bloemen. De bekendheid (6%) van de term ‘Lievelingsbloem’ is nog relatief laag.
Van de ondervraagde consumenten die de campagne hebben gezien geeft 33% aan naar aanleiding hiervan bloemen gekocht te hebben. Van de groep die aangeeft de campagne gezien te hebben, geeft 15% van de consumenten aan voor iemand zijn/ haar lievelingsbloemen gekocht te hebben. Wanneer de Lievelingsbloem campagne wordt herinnerd, is er een positief effect hiervan waar te nemen. De inhoud van de campagne werd door deze personen positief gewaardeerd.
Inspelen op campagnes loont
Door het actief inspelen van Royal FloraHolland, Plantion, VBW en Greetz en het onderling uitwisselen van data is meer inzicht verkregen in de koppeling van directe verkoop aan de campagne en wat hierin beter kan. Hoe meer verkooppunten van bloemen actief inspelen op dergelijke campagnes, hoe beter dit werkt. Onderzoek toont aan dat zo niet alleen het bereik vergroot wordt, maar ook wordt directe aankoop gestimuleerd.
De verkoop van boeketten (in aantallen) is in de campagneperiode van 2016 hoger dan de verkoop van boeketten in dezelfde periode van voorgaande jaren, terwijl er over geheel 2016 een daling in de verkoop van boeketten is te zien
Het aantal boeketten verkocht via Greetz is in de campagneweken 20% hoger dan in de weken voor de campagne. Dit is voornamelijk te danken aan slim ingezette zoekmachine advertenties. Geconcludeerd kan worden dat de activatie ook voor Greetz een positief effect heeft gehad.
Conclusie:
De #Lievelingsbloemcampagne heeft in 2016 gezorgd voor een mooie samenwerking tussen Mooiwatbloemendoen.nl en Royal Flora Holland. Ook hebben verschillende marktpartijen kunnen participeren in de gezamenlijke inspanning om bloemen op het boodschappenlijstje van de consument te krijgen en te houden. Er is ruimte om meer te halen uit het campagneconcept. Het is leuk om elkaars lievelingsbloemen te geven! In de samenwerking met verkooppartijen is ruimte voor verbetering mogelijk in het (vooraf) op elkaar afgestemd krijgen van de campagnedoelstellingen.
Inmiddels wordt alweer gewerkt aan de #Lievelingsbloemcampagne 2017, waarbij de conclusies en aanbevelingen van de campagneonderzoeken van 2016 worden meegenomen.
Bronnen: campagnemeting Ipsos, Consumententracker Royal FloraHolland en onderzoek DVJ Insights.
Noot voor de redactie:
Onderstaand beeldmateriaal mag, tenzij anders vermeld, rechtenvrij gebruikt worden onder bronvermelding Mooiwatbloemendoen.nl.
Neem voor meer informatie contact op met Marketingmanager Ivo van Orden: i.van.orden@bloemenbureauholland.nl of Campagne Manager Daan Langstraat: d.langstraat@bloemenbureauholland.nl