• LinkedIn
  • Twitter

Resultaten ‘Bedankt Plant!’-campagne

04 maart 2019

Een ode aan de kamerplant en al het goeds dat hij voor je doet, zo kun je de ‘Bedankt Plant!’-campagne samenvatten. Uitgerold in het najaar van 2018, in vier landen, bij bloemisten, via televisie en internet. Met als doel de consument op botanische wijze te verleiden tot het kopen van meer kamerplanten. De resultaten zijn nu bekend en verdienen ook een ode.

Hoog rapportcijfer, grote waardering en aanmoediging tot koop 

Afbeelding
De campagneresultaten in een notendop: de beoogde doelgroep geeft de campagne een rapportcijfer van 7,6. Van die doelgroep voelt bovendien 71% zich aangemoedigd om planten te gaan kopen. Uit neuro-onderzoek (een onderzoek met behulp van MRI-scans van de hersenen) van Neurensics blijkt daarnaast dat consumenten de campagneboodschap erg waarderen. Ook vinden ze dat planten van je huis een thuis maken. 

De campagne in het kort
Hoewel ‘Bedankt Plant!’ liep in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK), werden niet overal dezelfde middelen ingezet. In Nederland was er de zeer succesvolle PR kick-off met de Plant Bathing Studio , de shopper-activatie in samenwerking met Happinez happi.health en commercials op televisie. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk werd de boodschap ook digital out of home verspreid. In alle landen voerden we de campagne via commercials op YouTube, via InstaStories en Instagram-posts, via advertenties op Facebook en websites. Op Mooiwatplantendoen.nl en haar buitenlandse equivalenten verschenen artikelen over gezondheid en planten. 

De shopper-activatie
Op de Nederlandse winkelvloer voerden we de campagne in samenwerking met VBW, Royal FloraHolland, Plantion en Waterdrinker Green Trade Center. Doel van de shopper-activatie was om het bestede bedrag per klant te vergroten. Dat deden we door in samenwerking met Happinez het magazine happi.health uit te brengen, met zeven pagina’s over de gezondheidsvoordelen van planten. Klanten kregen het magazine bij aankoop van minimaal €20,- aan kamerplanten. Bovendien konden bloemisten een kortingsvoucher weggeven voor een volgende aankoop. Er deden 500 bloemisten mee, die een uitgebreid pakket aan POS-materiaal ontvingen. Uit een online enquête over hun deelname bleek: 
•    19% stelt dat de campagne heeft geleid tot meer verkoop van planten.
•    Volgens 68% hebben klanten de campagne als positief ervaren. 
•    76% wil opnieuw meedoen aan deze campagne.

Meer weten over de campagneresultaten?
Neem dan contact op met Monique Kemperman, campaign manager Bloemenbureau Holland, via (0)174 727 026 of m.kemperman@bloemenbureauholland.nl.