Samenwerking ketenpartners recept voor bloeiende resultaten
Shopper activaties: verleiden en verkopen
Sinds enkele jaren zet Bloemenbureau Holland in op shopper activaties. Verleidende acties die zorgen voor meer verkoop van bloemen en planten in de winkel. Niet alleen de verkopen krijgen daarmee een ‘boost’, ook de kennis groeit met elke activatie. Inzichten die worden gedeeld met de sector en ingezet om volgende activaties nog succesvoller te maken. “De verleiding zit ‘m in de toegevoegde waarde voor de consument en niet in de laagste prijs”, constateert Ivo van Orden, manager van het activatieteam. Op de recente Trade Fair Aalsmeer presenteerde hij in de stand van het Bloemenbureau recente resultaten en inzichten.
Verleiden, activeren en vasthouden
Voor een effectieve activatie is echter meer nodig dan een aardige winactie. Allereerst moet de consument bloemen en planten in het vizier hebben. Bijvoorbeeld met een campagne als Bedankt Plant, via radiospots en online communicatie. De volgende stap is er op gericht om de shopper met een doeltreffende actie daadwerkelijk naar de winkel te krijgen: ‘Kom naar de winkel en ontvang gratis de speciale Happinez special Happi.Health’. Eenmaal in de winkel wordt de actie nog eens extra gepromoot met een opvallende presentatie. En na het afrekenen wordt meteen de vervolgaankoop gestimuleerd: ‘ontvang tijdelijke €5 korting op je volgende plant’. “In vier stappen proberen we de klant te verleiden en vast te houden. En dat werkt. We zien dat er voor hogere bedragen wordt verkocht of er is minder derving.”
Andere succesfactoren, zo blijkt uit onderzoek: de toegevoegde waarde moet voor de doelgroep echt relevant zijn. En hoe sterker de activatie is gekoppeld aan de campagnes en content van het Bloemenbureau, hoe effectiever het resultaat.
Klinkende resultaten
De voorbeelden zijn legio. Zoals de herfstboekettenactie bij Blumen Risse in oktober 2021. Via radiocommercials, social media en influencers werden consumenten er op gewezen. De speciale herfstboeketten werden aangeboden in de 135 filialen (bloemisten en tuincentra) en de webshop van de bloemistenketen. De website trok 21 procent meer bezoekers en de verkoop van de speciale ’boeketten van de week’ plusten maar liefst met 114 procent.
En ook buiten de kernlanden komen shopper activaties van de grond. Met de activatie in september 2022 realiseerde de Noorse bloemistenketen Mester Grønn 7,5 miljoen views in social media, waarvan 85 procent binnen de doelgroep. Bij aankoop van een orchidee kreeg de klant een Begonia Rex cadeau. De verkoop van orchideeën steeg met bijna 10 procent.
Samenwerking
Elke shopper activatie is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen verschillende ketenpartners: kwekers(collectieven), handelaren, winkelketens en Bloemenbureau Holland. Het initiatief ligt wisselend bij een van de partijen, waarna de andere partners erbij worden gezocht.
In november en december vinden bij de Franse supermarktketen E.Leclerc shopper activaties plaats met achtereenvolgens potroos en orchidee.
Onderzoek
Belangrijk aspect aan de shopper activaties is het verzamelen van inzichten over de voorkeuren van de consument. Met gericht onderzoek wordt steeds meer duidelijk over beïnvloeding van het koopgedrag. In welke (online) winkels shopt de consument? Op welk type activatie slaat hij/zij aan? En waardoor laat hij/zij zich beïnvloeden bij de aankoop? Is het een display of maken lokaal geproduceerde producten het verschil? Is productinformatie doorslaggevend of is een kwaliteitsgarantie belangrijk? Deze en vele andere vragen worden steeds weer gesteld aan shoppers in de deelnemende landen. “Cruciale informatie voor elke volgende activatie”, constateert shopper activatie specialist Ivo van Orden. Die volgende kan trouwens ook een herhaling van de actie zijn. “Bloemenbureau Holland doet maximaal drie keer mee aan een gelijke actie. Daarna is het aan de andere partijen. En ook dat gebeurt steeds vaker.”
Meer informatie
Meer weten over onze shopper activaties en wat dit voor jouw business kan betekenen? Neem contact op met Ivo van Orden, manager activatieteam, via ivanorden@bloemenbureauholland.nl of +31(0)651 10 70 12.
November 2022