• LinkedIn
  • Twitter

Méér inzicht in het winkelgedrag van bloemen- en plantenkopers: Bloemenbureau Holland presenteert resultaten Shopperonderzoek

04 maart 2025

In 2024 lieten wij uitgebreid onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Deze studie, uitgevoerd door Haystack Consulting, biedt waardevolle inzichten in de productcategorieën snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten,waarmee kwekers en handelaren hun verkoopstrategieën kunnen aanscherpen. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen. Tijdens een goedbezochte Kennissessie op 4 maart in het World Horti Center presenteerden we de belangrijkste bevindingen aan professionals uit de branche.

 

Afbeelding
Presentatie Shopperonderzoek

Customer Journey 

Tijdens het onderzoek werd er uitgebreid gekeken naar de customer journey: de reis van de klant. Bij bloemen spelen prijs, versheid en visuele aantrekkelijkheid de grootste rol in de aankoopbeslissing, terwijl bij planten vooral onderhoudsgemak, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid belangrijk zijn. Ongeveer 60% van de aankopen is vooraf gepland, zowel bij bloemen als planten. Hier vallen ook aankopen voor speciale gelegenheden onder, waarbij een verjaardag de meest genoemde reden is. 

Voorkeurskanalen verschillen per land

De favoriete verkooppunten voor bloemen en planten variëren per land. In het Verenigd Koninkrijk is de supermarkt het belangrijkste kanaal voor bloemen, terwijl in Nederland, Duitsland en Frankrijk de voorkeur uitgaat naar de bloemist. Voor planten speelt het tuincentrum vrijwel overal een sleutelrol, maar de tweede keuze verschilt: in Nederland kopen consumenten vaak een plant bij de supermarkt, gevolgd door de bloemist, terwijl in Duitsland en Frankrijk de bloemist juist populairder is dan de supermarkt. De voorkeurskeuze wordt gedreven door verschillende factoren: de service van de bloemist (NL), de presentatie van planten in het tuincentrum (DU), de presentatie van bloemen bij de bloemist (FR) en het gemak van de supermarkt, waar bloemen eenvoudig met andere boodschappen kunnen worden gecombineerd (UK). 

Afbeelding
Publiek Shopperonderzoek

Dashboard met waardevolle data 

Om de onderzoeksresultaten beschikbaar te stellen hebben we een interactief dashboard ontwikkeld. Tijdens een workshop dit voorjaar krijgen kwekers en handelsbedrijven toelichting en instructies, zodat zij het effectief kunnen inzetten voor datagestuurde beslissingen.

 

Waarom is dit zo interessant?

Met de inzichten uit het dashboard kunnen kwekers en handelaren hun assortiment optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van meer duurzame opties voor milieubewuste kopers. Ook biedt het kansen op het gebied van winkelpresentatie, door displays slimmer in te richten en productinformatie te tonen die relevant is voor een specifiek segment. Tot slot stelt het kwekers en handelaren in staat om, via gerichte aanbevelingen of advertenties, voor een meer gepersonaliseerde klantbenadering te kiezen. Met deze strategische aanpassingen kan een verkoopstrategie worden aangescherpt en loyaliteitsprogramma's worden ontwikkeld.

Verder onderzoek 

Na deze diepgaande studie in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk breiden we het onderzoek uit naar andere landen. In het tweede kwartaal van 2025 richten we ons op Polen, Italië, Noorwegen en Zweden. Meer informatie volgt. 


Het onderzoek is in drie fasen uitgevoerd. Meer weten over de afzonderlijke fasen?
Lees de artikelen in ons 
Kenniscentrum: fase I, fase II en fase III.
Voor details of toegang tot het dashboard kun je contact opnemen via info@bloemenbureauholland.nl